сряда, 10 септември 2008 г.

Отслабвай правилно!

Движението и редовните тренировки са задължително условие за здравето и за правилното отслабване. Но ние често не оценяваме правилно тяхната ефикасност. До голяма степен причина за това са ширещите се митове.

МИТ: Колкото повече се изпотяваш, толкова повече отслабваш
РЕАЛНОСТ: Потта - това е вода, малко сол и обменни продукти. Количеството изхвърлени течности зависи от индивидуалните особености на вашия топлообмен. Теглото, което сте “свалили” с потта, ще се върне с първата изпита чаша течност. Всичко това по никакъв начин не се отразява на стопяването на мазнините.

МИТ: Колкото по-силно се умориш на тренировките, толкова повече ще отслабнеш
РЕАЛНОСТ: Бързата умора настъпва от неправилното дишане или заради висока интензивност на натоварването. За да се стопят мазнините, трябва да се осигури достатъчно количество кислород, т.е. да се диша правилно. А що се отнася до втората причина за уморяването, по време на интензивно натоварване основни източници на енергия са въглехидратите (гликоген), а не мазнините. Запасите от гликоген, за разлика от мазнините, са малки и бързо се изчерпват. А това води до уморяването. Така че и в двата случая умората няма никакво отношение към стопяването на мазнините.

МИТ: Ако правите упражнения за проблемните зони, тези зони отслабват
РЕАЛНОСТ: Не. Тези зони по-скоро се “напомпват” – мускулите нарастват, а над тях остават същите тези мазнини. Хората, които се опитват да отслабнат на тренажорите, без да имат достатъчно познания често се учудват: “Помпам, помпам, а теглото ми само се увеличава!”. Всичко това е вярно. Мускулите са по-тежки от мазнините, затова килограмите са повече. Добавя се и обем, защото мазнините не се премахват, а мускулите растат и се пълнят с кръв от голямото натоварване. Ако пък правите повече упражнения за големите групи мускули (ханша, краката, гърба), то процесът на отслабване действително може да се ускори. При тези мускули има по-голяма “работна” площ, съответно се изисква повече енергия за тяхната работа, отколкото за малките отделни мускули.

МИТ: По време на упражненията мазнините се превръщат в мускули
РЕАЛНОСТ: Абсолютно невъзможно е от мастна тъкан да се образуват мускули. Но благодарение на упражненията действително се увеличава обемът на мускулите, в които има повече кръвоносни съдове, отколкото мазнини. Това ускорява обмяната на веществата в организма, поради което мазнините бързо се стопяват.

МИТ: Коремът може да стане
абсолютно плосък с помощта на упражнения и/или обръч с тежести
РЕАЛНОСТ: Мазнините ниско в корема се наричат обикновено вътрешни коремни тлъстини. Този орган служи за предпазване на малкия таз от механични увреждания и за защита на бебето по време на бременност. Така че едва ли ще се удаде на някого изцяло да се справи с тези мазнини. Но едно приятно закръглено “сексапилно” коремче на човека няма да навреди на никого кой знае колко.

МИТ: В деня, в който сте решили да тренирате, 8 часа преди и 8 часа след това не трябва да се приемат белтъчини
РЕАЛНОСТ: Пълна измислица. Нашата задача е да увеличим донякъде мускулната маса и ако можем, да стопим мазнини. А белтъчините са основен строителен материал, особено за мускулните тъкани. Така че съветът да не се приемат белтъчини може да даде само лаик. Не говорим за спортистите, които са на специално хранене за натрупване на мускулна маса и тренират с огромни тежести.

МИТ: По време и веднага след спортните занимания не трябва да се пие вода
РЕАЛНОСТ: Не само че може да се пие вода, но и трябва. Това ще ви помогне при обезводняване, пресъхване на устата и преждевременна умора. Всички обменни процеси протичат с участието на водата, а ние сме загрижени точно за тях. Но пийте на малки глътки. Не е желателно водата да е студена, защото това е вредно за сърдечносъдовата система. Не е най-добрият избор и газираното питие, защото предизвиква оригване, образуване на газове и подуване на корема.

МИТ: Всеки, който познава упражненията, може да бъде треньор
РЕАЛНОСТ: Треньорът, както и лекарят, може да помогне, но може и да навреди. Добрият треньор трябва да има специално спортно или медицинско образование. Той трябва да има необходимите знания за човешката анатомия, физиология, биохимия, психология и, разбира се, медицинска помощ. Основното обаче е да намерите с него общ език. Ако треньорът не получи вашето доверие или е неприятен като човек – не се притеснявайте и си потърсете друг. Ще ви посочим пример: млада жена за половин година се отказала от тренировки и се травмирала психологично, защото треньорът є казал: “Къде сте тръгнали, защо не се погледнете в огледалото как изглеждате”. Когато добила смелост да отиде при друг треньор, само за 4 месеца успяла да отслабне с 15 кг без диети, а след това - с още 5 кг за 2 месеца, вече без да се занимава със спорт. Просто новият й треньор успял да раздвижи обмяната на веществата є и да повиши самочувствието й.


лекар.бг

Няма коментари: