вторник, 27 октомври 2009 г.

Как да се храни хипертоникът?

Храненето не е просто физиологична необходимост. Ако към него не се отнасяме с нужното внимание и старание то обезателно ще си имаме проблеми със здравето. Спазването на препоръките за диетично хранене може значително да понижи нивото на високото кръвно налягане и да намали дозите на приеманите лекарства при хипертониоците. При артериалната хипертония най-важно е:
- да се намали консумацията на готварска, натриева сол
- да се ограничи употребата на алкохол
- да се нормализира телесното тегло

Готварска сол
Ограничете употребата до 3-5 грама в денонощие (чаена лъжичка без връх). Ако ви е трудно, махнете солницата от масата, старайте се да не ядете солени продукти, а веднъж в седмицата напълно изключете от менюто си продукти, съдържащи натриева сол. Овесената каша на закуска е добра алтернатива на яйцата с бекон, а прясната краставица не е по-лоша от маринованата.

Алкохол
При артериалната хипертония колкото по-малко е алкохолът, толкова по-добре. Ограничете употребата до една чаша вино, малка чашка водка или бутилка бира. Това също е вредно, но е само първата крачка към окончателната раздяла със спиртните напитки.

Наднормено тегло
Днес никой вече не се съмнява, че излишните килограми са една от основните причини за високото кръвно налягане. Какво се разбира под наднормено тегло? Опитайте се да изчислите индекса на масата на тялото си: разделете теглото си (в килограми) на ръста си (в метри) и го повдигнете на квадрат. Ако полученото число превишава 25 кг/м2, вие имате наднормено тегло. Ако превишава 30 кг/м2, вече говорим за затлъстяване.

Как да променим начина си на хранене
- хранете се по 4-5 пъти на ден, на малки порции
- не пропускайте закуската или обяда
- не преяждайте
- чаша вода, изпита половин час преди хранене, снижава апетита
- не яжте за компания
- не се притеснявайте да оставите храна в чинията
- купувайте продукти по предварително направен списък
- не пазарувайте, когато сте гладни
- четете етикетите
- не се доверявайте на надписи „диетично” или „нискокалорично”, а обръщайте внимание на цифрите
- гответе без мазнини
- водете си дневник на храненето

Кои храни не се препоръчват
Мазни меса, силни месни бульони, сметана, майонеза, карантия, мазни закуски, солени храни, какао, шоколад, сметанов сладолед, алкохолни напитки.

Кои храни се препоръчват
Хляб и хлебни изделия (безсолни), вегетариански супи, немазни меса и риби, плодове, нискомаслени млека, растителни мазнини (в салати), слаб чай, сокове, айрян, чай от шипка, несолени сирена, салати.


хелтх.бг

Няма коментари: