сряда, 15 октомври 2008 г.

Аритметика на… здравото сърце

За влиянието на различните видове храни върху функционирането на сърдечно-съдовата система се правят безброй изследвания. В тази статия ви предлагаме 14 препоръки-правила, създадени благодарение на някои от най-новите заключения на специалисти от различни страни.

Правило №1: 1 чаша червено вино дневно предпазва от инфаркт

Изследователи от Великобритания смятат, че най-после са успели без съмнения да докажат - червеното вино предотвратява запушването на коронарните съдове, хранещи сърцето, с тромби и със 75% намалява активността на тромбоцитите. Ацетилсалициловата киселина (аспиринът), която се прилага най-често в момента с тази цел, намалява тяхната активност само с 45%.

Правило №2: 2 чаши мляко ни предпазват от сърдечно-съдови заболявания

Американски учени са наблюдавали в продължение на 22 години 3150 емигранти от Япония на възраст от 55 до 68 години. Заключенията им показват, че тези, които са изпивали по две чаши обезмаслено мляко всеки ден, са страдали два пъти по-рядко от заболявания на сърдечно-съдовата система.

Правило №3: 3 пъти дневно трябва да се употребяват продукти, богати на витамин Е

Такива са например зеленчуците, изварата, бобовите култури, растителното масло.
11 000 американци на възраст над 67 години, които са се придържали към подобна диета, разработена от Националния институт по геронтология, са се оплаквали два пъти по-рядко от болести на сърцето в сравнени с останалите си връстници.

Правило №4: 4 порции риба в седмицата намаляват с до 45% риска от инфаркт на миокарда

Това се доказва в хода на голямо медицинско наблюдение, при което специалисти са събирали различни данни за здравето на 2000 души в продължение на цели 30 години.

Правило №5: 5 ореха дневно удължават живота със 7 години

Това твърди професор Гари Фрейзър от Университета на Калифорния. Неговите изследвания доказват, че в състава на орехите влизат вещества, които предпазват сърцето и кръвоносните съдове от пагубното действие на холестерола.

Правило №6: Изкачването на 6 етажа по стълбите сутрин и вечер намаляват 3 пъти вероятността от сърдечни проблеми

Според твърденията на белоруски учени “човек има не едно, а 600 сърца!”, като ролята на т.нар. периферни сърца изпълнява скелетната мускулатура, главно мускулите на краката, които помагат за движението на венозната кръв и облекчават работата на миокарда.

Правило №7: 7 чаени лъжици сладко от малини дневно в продължение на половин година укрепват коронарните артерии 2,5 пъти

Високото съдържание на витамини С и Р (които укрепват стените на съдовете), също както и ацетилсалициловата киселина (която нормализира съсирването на кръвта), прави малините равноправен и напълно безопасен заместник на аспирина, който се назначава при профилактиката на тромби и при опасност от инсулт и инфаркт. Малините съдържат още много калий, който е полезен за сърцето и мед, която предпазва от стрес.

Правило №8: 8 банана седмично нормализират сърдечния ритъм

Бананите осигуряват на нервната система необходимата енергия, те способстват за съхраняването на белтъчните съединения в сърдечния мускул, възстановяват баланса на калия и успокояват учестеното сърцебиене.

Правило №9: 9 куплета изпети сутрин и вечер са най-добрата застраховка срещу пристъпа на стенокардия

Звучи повече като любопитна новина, но според медицинската статистика оперните певци и хористите живеят поне с 11 години по-дълго в сравнение с останалите хора. Когато човек пее, интензивно работи не само неговият гласов апарат – активизира се кръвотокът, обезпечава се засиленият газообмен и доставянето на кислород към сърдечния мускул и всички останали органи и тъкани.

Правило №10: 10 минути молитви влияят благотворно на миокарда

Италиански учени са установили поразителен за мнозина факт: молитвите забавят процесите на стареене. Оказва се ,че тяхната ритмична реч и монотонните напеви синхронизират биоритмите на сърцето и дишането и така забавят стареенето.

Правило №11: 11 професии не са по вкуса на човека

Международна група учени доказа, че между сферата на дейността на пациента и развитието на атеросклерозата, поразяваща сърдечно-съдовата система, съществува връзка. В рисковата група са хората, чиято професия е свързана с психоемоционалното напрежение: космонавти, миньори, полицаи, летци, авиодиспечери, ръководители на производството, банкери, мениджъри, журналисти, стоматолози, работници на конвейер, шофьори.

Правило №12: 12 дълбоки поемания на цигарен дим увеличават с 5% натоварването на сърцето

С всяко вдишване на цигарен дим коронарните артерии се свиват, пулсът нараства с 8-10 удара /минута, организмът се лишава от 10 мг витамин С, жизнено необходим за укрепването на стените на кръвоносните съдове. Никотинът увеличава потребността на тъканите от кислород, защото рязко намалява неговата доставка към клетките, повишава съсирването на кръвта, способства за образуването на тромби. Въглеродният окис в цигарения дим ускорява развитието на атеросклерозата и кара сърдечния мускул да изпитва постоянен недостиг на кислород.

Правило №13: за две години вие можете без големи усилия да се разделите с 13 кг наднормено тегло

Пълните хора страдат 4 пъти по-често от инфаркт. Според английски специалисти, ако човек с тегло 90 кг не промени обичайното си хранене, но всеки ден изминава в бързо темпо по 2,5 километра, за 2 години той може да отслабне с около 13 кг.

Правило №14: 14 портокала седмично предпазват сърцето от стрес и вируси

В цитрусовите плодове се съдържа голямо количество витамин С, също както и биофлавоноиди, които помагат на организма да го усвои. Меката част на портокалите съдържа още пектин и други природни полизахариди, свързващи йоните на тежките метали и радиоактивните елементи. 2-3 портокала дневно защитават сърдечно-съдовата система от неблагоприятните екологични фактори.
Същото се отнася и за мандарините, които подобряват обмяната на веществата и предпазват сърдечния мускул от претоварване.
Грейпфрутът пък съдържа наргинин – биологично активно съединение, което намалява кръвното налягане, нивото на холестерола и с това предпазва от инфаркт.

здраве.бг

Няма коментари: