събота, 13 септември 2008 г.

Митове за дебелите

Манията на жените за постигане на стандартните мерки продължава, макар че мъжете вече харесват дамите ориенталски тип.

Методите за отслабване са толкова много, че вече е трудно да разбереш на кой от тях да заложиш. И има ли смисъл изобщо. Днес ще коментираме митовете за дебели хора с надеждата, че ще бъдем полезни на доста от хората.

ПЪРВИ МИТ: ОТСЛАБВАШ БЪРЗО, НАПЪЛНЯВАШ ДВА ПЪТИ ПО-БЪРЗО
Не е добре, когато човек се гърчи между отслабването и напълняването. В крайна сметка тялото не е хармоника, която може непрекъснато да се разтяга и свива, и един ден играта на отслабване и пълнеене ще доведе до сериозни проблеми. Ще се появят болести, които без такава “игра” не биха се появили.

Нормалното, здравословно отслабване е до 2 килограма за месец. Най-много. Драстичното смъкване по пет и десет килограма на месец не е здравословно. Теглото се натрупва за доста дълго време и организмът привиква към него. Ако то се намали рязко, системите за регулация и обмяна на веществата не успяват да реагират на промяната и това “избива” нанякъде. Дори отслабването при клинични условия не трябва да е повече от 10 на сто от теглото, с което човекът е стартирал лечебния курс.

КАК СЕ ОТСЛАБВА ПРАВИЛНО?
Не е важно да се стремите към по-бързо смъкване на килограми, а да запазите теглото си след минимално отслабване. Ако успеете, значи организмът ви се е адаптирал и тогава можете да продължите да отслабвате, но малко по малко.

Тези, които са успели изведнъж да смъкнат много килограми, трябва да положат двойно повече усилия, за да запазят теглото си на това ниво. А това е трудно, изключително трудно. Трябва да се проумее, че отслабването не е каприз за една седмица, а програма, която трябва да се спазва през целия живот.

Борбата със затлъстяването означава най-вече промяна на начина на живот. А това значи:
• здравословно хранене;
• физическо натоварване;
• съобразени с програмата почивки;
• здрав сън;
• избягване на емоционалните стресове.

Всичко това е в пряка връзка с наднорменото тегло. Ако, след като отслабнете по програмата, не преставате да мислите за ядене, време е да се обърнете не само към диетолог, а и към психолог.

МИТ ВТОРИ: ЗАТЛЪСТЯВАНЕТО Е НАСЛЕДСТВЕНА ЧЕРТА
Само 36 на сто от населението има непроменлива обмяна на веществата. Тези хора могат да не спазват никаква диета, да си хапват каквото и колкото им се иска, без това да се отрази на фигурата им.

Останалите 64 процента обаче са склонни към пълнеене, и, колкото и да им е трудно, трябва да се ограничават при храненето. Само 25 на сто от жените и мъжете, чиито родители са слаби, са склонни да натрупат наднормено тегло. Ако само един от родителите е с наднормени килограми, децата му попадат в рисковата груба за затлъстяване.

При двама родители с наднормено тегло вероятността и децата им да са шишковци е 80 на сто.

При повечето хора “наследствеността” всъщност е лошият навик в такива семейства да се яде много и безконтролно. Оттук идва и натрупването на наднормено тегло. Човек започва да наддава, когато “ изяжда” повече калории, отколкото изразходва.

ТРЕТИ МИТ: ДЕБЕЛИТЕ СА СИМПАТИЧНИ И ДОБРИ
Срещаме ги навсякъде около нас - дебелички, пухкавички, възпитани и добри. Не бива да забравяме обаче, че затлъстяването е болест и към шишковците трябва да се отнасяме като към болни хора.

ПРОВОКИРА СЕ РАЗВИТИЕТО НА МНОГО БОЛЕСТИ:
• захарен диабет;
• болести на ставите;
• атеросклероза;
• жлъчнокаменна болест.

Представете си как би се отразило на организма ви, ако на гърба си непрекъснато носите тежък чувал. Това прави затлъстелият - всеки ден носи десетки, а понякога и стотици излишни килограми.

КАК СЕ ОПРЕДЕЛЯ НАДНОРМЕНОТО ТЕГЛО?
Отклоненията в теглото се определят по теглово-ръстовия индекс на Кетле. За да разберете кои са оптималните са вас килограми, трябва да разделите теглото си в килограми на квадрата на ръста си в метри. Ако получената цифра е от 18,5 до 23,8 за жените, това е нормално тегло. За мъжете този индекс трябва да бъде 20-25. При положение, че получените цифри са по-големи, значи имате проблем с излишните килограми.

ЧЕТВЪРТИ МИТ: ДИЕТАТА Е ЗА ПРЕДПОЧИТАНЕ ОТ ФИЗКУЛТУРАТА
За да вкарате теглото си в нормата, не е достатъчно да предприемете нещо на прима виста и да чакате да изчезнат поне половината от килограмите ви. Ако спазвате някаква диета, но не спортувате, или използвате тренажора, но продължавате да се тъпчете с пържени картофи, салами и еклери за десерт, едва ли можете да очаквате някакви резултати от направените усилия. Няма да отслабнете и ако сутрин размахвате 10 пъти ръцете си встрани или приклекнете два-три пъти. Нито една система за намаляване на телесната маса не изключва промените в храненето.

НАЙ-ДОБРОТО ОТ СВЕТОВНАТА ПРОГРАМА ЗА ОТСЛАБВАНЕ
• Ако всеки ден приемате само по 100 калории повече, а това е по-малко от късче хляб или един шоколадов бонбон, за една година ще натрупате 3-4 килограма.

• Ако превишите нормата с 300 калории на ден, за година килограмите ви ще се увеличат с 6 до 10 килограма.

• За да изразходвате калориите от една чиния с млечна каша, трябва в продължение на час и половина да миете прозорците. Съдейки по броя на пълните хора и на немитите прозорци, никой не взема предвид тези препоръки.

Така че, преди за пореден път да погледнете в хладилника, помислете какво ще ви донесе това.

ПЕТИ МИТ: ОТ ХРАНИТЕЛНИТЕ ДОБАВКИ СЕ ОТСЛАБВА
Това просто не е вярно! С хранителните добавки се компенсира недостига на витамини и микроелементи в организма. Органичните вещества, които влизат в състава им, се приемат повече като профилактика, отколкото за лечение. Има и добавки, които действат на функционалното състояние на органите. Известно е, че колкото по-дебел е човек, толкова повече течности се задържат в организма му. В този случай се препоръчват добавки, които имат пикочогонно действие.

ДЕБЕЛИТЕ ХОРА ЧЕСТО ИМАТ ПРОБЛЕМИ С ЧЕРВАТА
Затова са им необходими биологично активните добавки, които имат слабителен ефект. Има добавки, които могат да повлияят на обменните процеси, макар че това става много рядко. Добавките само намаляват апетита, но трябва да се вземат след консултация с лекар.

ШЕСТИ МИТ: ОТКАЖИ СЕ ОТ СЛАДКОТО И ТЛЪСТОТО
Животните не ядат нито захар, нито сол. Ние понякога злоупотребяваме и със сладкото, и със соленото, което никак не е полезно за фигурата.Не трябва да се лишаваме от мазнините. В тях се разтварят няколко вида от витамините. Ако напълно се лишим от мазнини, това ще доведе до недостиг на витамин Е в организма, който поддържа репродуктивните ни функции. От витамин D, който е много важен за костите, от витамин А, който е необходим за зрението. Не трябва да се отказваме напълно от мазнините, можем само да избираме продукти с по-малко съдържание на мазнини - например, вместо мляко със 6 процента масленост, да си купуваме такова с 0,5 процента.

СЕДМИ МИТ: НЕ СЕ ЯДЕ ПРЕДИ ЛЯГАНЕ
Навикът да се храним, преди да си легнем, е много лош и вреден. А точно това правят много хора. Действително след 18 часа вечерта не е хубаво да се яде. С наближаването на нощта обменните процеси се забавят и няма как да се изразходват вкараните в организма калории. Така те ще се превърнат в тлъстини, които се натрупават в т.нар. мастни депа. Друг е въпросът, че не всеки човек може да си позволи да вечеря в 18 часа, мнозина работят до късно. И вечерят късно. Това е една от основните причини за трупането на наднормени килограми.

ОСМИ МИТ: КОЛКОТО ПО-МАЛКО ЯДЕШ, ТОЛКОВА ПО-БЪРЗО ОТСЛАБВАШ
И това не е вярно. Когато постоянно се ограничаваш и в същото време непрекъснато мислиш за храна, може, в прекия смисъл на думата, да превъртиш на тема ядене. Отиваш в магазина да си купиш паста за зъби и изведнъж се оказваш в сладкарския отдел, където са изложени тортите и пастите. Как да не си купиш!

Ако наистина сте решили да отслабнете, спазвайте най-простото правило: отделете настрана една трета от яденето, което сте си сложили в чинията. Ако ви се прииска да хапнете вечер - махнете настрана половината от храната в чинията. През деня яжте по-често, но по малко, за предпочитане вегетарианска храна.

ДЕВЕТИ МИТ: ИМА ТАБЛЕТКИ, КОИТО НАМАЛЯВАТ АПЕТИТА
Те блокират центъра на глада в главния мозък. Но ако можете сами да се контролирате, по-добре е да минете без тях.

Ако решите да ги употребявате, изберете ги заедно с лекаря си. Не забравяйте, че колкото по-бързо убива апетита даден препарат, толкова повече са противопоказанията му: повишено артериално налягане и сърцебиене.

ДЕСЕТИ МИТ: ЧЕРНИЯТ ХЛЯБ ПОМАГА ПРИ ОТСЛАБВАНЕТО
По калоричност черният и белият хляб са почти еднакви. Но черният хляб е произведен от по-грубо зърно. В него се съдържат много витамини от група В и повече хранителни влакна.

Такива качества притежава и хлябът, в които са добавени трици. Хранителните влакна помагат да се освободим от запека, който често мъчи пълните хора. Но и в този случай най-добре е да се посъветвате с диетолог.

Ами ако тези качества на черния хляб ви вредят? Ако например човекът има язва, не биха му препоръчали черен хляб.

лекар.бг

Няма коментари: