неделя, 17 август 2008 г.

Любимите овесени ядки

Овесените ядки са пълноценна зърнена закуска, богата на белтъчини, мазнини, въглехидрати, витамини и минерални соли. Регулират обмяната на веществата, повишават жизнения тонус на организма, подсилват имунната система. Те притежават висока хранителна стойност и са лесно усвоими от организма. Отличават се с високо съдържание на фибри, поради което понижават нивото на холестерол в кръвта. Подходящи са за всяка възраст и допринасят за здравословното хранене.
Овесените ядки фигурират във всяко мюсли. Под формата на листоподобни овесени ядки, често примесени с пшеничен флейкс, в комбинация от сухи плодове, ядки и семена.

За да стигнат до трапезата на хората обаче, са били нужни повече от 10 века на борба с хранителните предразсъдъци. Странно и тревожно е, че и в наши дни все още има хора, които гледат на овеса като на храна за животни.
Овесът се смята, че е култивиран в Азия още преди новата ера. В началото бил използван като лечебно растение, след което добил популярност като храна за животни. Наложил се като храна и широко търгуван ресурс първо в Северна Европа, много преди двете Америки да бъдат открити. Днес овесените ядки и каши се считат за диетична и здравословна храна. Най-големи производители на овес в световен мащаб са Русия, САЩ, Канада, Германия, Полша и Финландия.

Овесените ядки безспорно са най-популярният продукт, получен от овесените зърна. Ядките се продават в няколко различни продукта:
Натурални овесени ядки - обелените овесени ядки са изпечени и нарязани от стоманени ножове на 1-2 парчета. Варят се 2-5 минути и се киснат.
Овесени ядки за бързо приготвяне - натуралните ядки, преминават през допълнително пресоване и оваляне в овесено брашно. Този тип ядки изискват накисване във вряла вода или кипване.
Фини овесени ядки - ситно нарязани и добре пресовани, печени овесени ядки - те са готови, само им се добавя топла вода или мляко.

Начин на приготвяне:
В 200 г. кипяща вода или прясно мляко се поставят 4-супени лъжици овесени ядки. Варят се около 5 минути. Добавя се по избор масло, плодове, захар или мед на вкус.
Накисват се във вода в съотношение 1:1 за около 30 минути след, което се смесват с мляко или сок.

Овесените ядки са богати на витамините B5, а ако се консумират сурови съдържат големи количества от витамините В1 и В9,съдържат минералите фосфор, магнезий, калий желязо и мед.
За разлика от повечето зърнени култури, овесените зърна запазват голям процент от минералите и витамините си дори след обелване на триците.

100g от продукта съдържа:
Белтъчини 13.0 g
Мазнини 7.5 g
Въглехидрати 66.0 g
Целулоза 1.7 g
Калий 360 mg
Калций 23 mg
Магнезий 119 mg
Фосфор 221 mg
Енергийност 394 kca (1648 kj)


козметиката.ком

Няма коментари: