петък, 30 април 2010 г.

Как може да се предпазите от високо артериално налягане?

Най-важното, което трябва да помни пациентът с високо артериално налягане е:

- да следва инструкциите на лекуващият си лекар.

- редовно да приема предписаните медикаменти.

Вие можете да намалите риска от високо артериално налягане, спазвайки следните препоръки:

1. Поддържайте нормално телесно тегло, а при наличие на затлъстяване се постарайте да намалите теглото си.

Затлъстяването увеличава риска от 2 до 6 пъти в сравнение с оптималното телесно тегло. За да отслабнете, трябва да приемате храна с по-малко калории, отколкото може да изгорите. Ако намалите калориите с 500 дневно, може да отслабнете с 0.5 кг седмично. Изберете храни с ниско калорийно и мастно съдържание. Използвайте храни богати на целуллоза и влакна. Ограничете количеството на храната, която приемате. Увеличете физическата активност за изгаряне (изразходване) на тези калории.

2. Увеличете физическата активност.

Физическата активност намалява риска от артериална хипертония от 20-50%. Ще можете да бъдете физически активни и в ежедневните си рутинни дейности, спазвайки следните препоръки:

- Изкачвайте стълбите пеша, вместо да ползвате асансьор.

- Слезте от превозното средство две-три спирки по-рано и извървете пеша останалият път.

- Карайте велосипед.

- Работете в двора или градината.

- Паркирайте по-далеч от офиса.

- Ходете на танци.

3. Изберете храни с ниско съдържание на сол и натрий.

Често пациенти с артериална хипертония намаляват своето артериално налягане след редукция на съдържанието на готварска сол в храната. Изключването на солта от хранителния режим предотвратява повишаването на артериалното налягане. Да припомним, че това се отнася за общото количество сол, което се приема, включително готови (преработени) храни, добавката на сол при готвене или хранене. Количеството на приета сол не бива да надвишава 2400 mg дневно.

Проверявайте етикета на храната за количеството натрий.

Купувайте пресни, напълно замразени или консервирани зеленчуци без добавка на сол.

Гответе ориз, тестени и зърнени изделия без сол.

Изберете подходящи храни, бедни на натрий.

Изплаквайте консервираните продукти преди консумация, за да отстраните част от количеството натрий.

4. Ако консумирате алкохолни напитки, правете го в умерени количества.

Алкохолната употреба покачва вашето артериално налягане и може да доведе до развитие на артериална хипертония. Ако все пак пиете, ограничете се до две напитки дневно, а при жените – до едно питие.

Количествено изразено, това означава:

- 40 мл уиски;

- 150 мл вино или 360 мл бира (лека или нормална).




кладата.ком

Няма коментари: