неделя, 7 февруари 2010 г.

Трите бели отрови

Стане ли дума за "бяла отрова" всеки се сеща за захарта, по-досетливите ще се досетят, че ще говорим и за солта, но вярвам, че по-голямата част от читателите ще се чудят кой е третият враг, за когото ще пишем.

Трите големи отрови, които поемаме всекидневно са - брашното, захарта и солта.

Брашно

Всеизвестно е, че белият хляб някога е бил символ на богатство и престиж. Смятал се е за ненадминат деликатес, консумиран с неприкрита наслада и блаженство. Често го давали на децата вместо десерт, след основното ястие. Днес бялото брашно е заклеймено като изключително вредно. Причината, която посочват лекарите, е, че при обработването пшениченото зърно губи двете си най-ценни съставки – обвивката и най-вътрешната си част. Освен това, по време на смилането на пшеницата безвъзвратно се унищожават наситените мастни киселини и витамин Е. Изчезват също: 50% от калция, 70% от фосфора, 80% от желязото, 60% от витамин В2, 98% от магнезия. С други думи, крайният резултат е продукт, който е много беден на полезни вещества. Твърди се също, че белят цвят на брашното се получава под въздействието на избелващи вещества – същите химикали, които се използват в белината и перилните препарати. Количествата са минимални, но все пак протича същата химична реакция.
Разбира се, пълното изключване на брашното от дневното меню не се препоръчва. За да избегнете вредните ефекти, можете да замените белия хляб с пълнозърнест. Пълнозърнестото брашно е богато на полезни растителни влакнини, които стимулират функцията на червата, влияят благоприятно на нивата на холестерола и кръвната захар. Например, пълнозърнестото ръжено брашно е богато на минерали – желязо, мед, цинк, селен, магнезий, витамини от група В.

Захар
Прекомерната консумация на захар прекратява изгарянето на мазнините в организма. Същевременно в мозъка настъпват аномалии, което води до блокиране работата на ензимите. Захарта съдържа така наречените в медицината “празни калории” – тоест, чисти въглехидрати. Например, в плодовете няма чисти захари – там природата ги е съчетала с микроелементи и витамини, които осигуряват разграждането и усвояването им от тялото. За разлика от тях, при рафинираните въглехидрати (каквито са бялата захар и бялото брашно) организмът трябва да черпи от собствените си запаси от ензими, витамини, протеини, калций. Употребата им намалява количеството калций в кръвта, а киселинността се повишава. Увеличава се значително и рискът от зъбен кариес. При консумирането на рафинирани въглехидрати организмът отделя много повече инсулин, за да ги преработи. Високите нива на този хормон предизвикват натрупването на мазнини, което от своя страна застрашава дейността на сърдечно-съдовата система и разваля фигурата. Консумирането им в количества, надвишаващи нормалните, нарушава дейността на панкреаса – органът, произвеждащ инсулин. А това е условие за развитие на диабет. Други вредни ефекти от бялата захар са, че тя отслабва имунната система и зрението, уврежда бъбреците, може да доведе до преждевременно състаряване на кожата, като промени структурата на колагена. Освен това е възможно да причини артрит, астма, гъбични инфекции.
Здравословният сладък вариант е кафявата захар. В нея няма вредни химически вещества, киселини, модификатори, консерванти. Тя притежава висока калорийна стойност, но са съхранени всички естествени минерали и витамини от сока на захарната тръстика. Нерафинираната (кафявата) захар притежава същите нива на сладост като бялата, но за разлика от нея е полезна за жлъчката и черния дроб, подхранва кръвта, отстранява вредните вещества от организма.

Сол
Солта може да предизвика наистина сериозни здравословни проблеми. Тя провокира биохимията на организма, задържа вода в тъканите, увеличава обема им, нарушава баланса в организма и покачва кръвното. Лекарите твърдят също, че повишената употреба на сол може да предизвика сърдечен пристъп или инсулт. Въпреки това, според последните медицински изследвания, вредните ефекти от солта се наблюдават само при хора, които многократно надвишават нормата за употреба на сол, при наличие на заболявания на сърцето и бъбреците. В крайна сметка се оказва, че на практика солта е опасна само за тези, които са генетично предразположени към хипертония. Хората, които страдат от високо кръвно, е добре да заменят готварската сол с калиева, която има благотворно действие върху работата на сърцето.
Допустимата ежедневна доза е 6 грама сол на ден, която се равнява на една чаена лъжичка. По данни от скорошни изследвания, недостигът на сол или захар в организма превъзбужда вкусовите рецептори на езика, предизвиквайки лъжливо чувство на глад. На практика солта има и много полезни ефекти. Когато времето е топло, организмът се нуждае от повече сол, защото чрез потоотделянето губим много натриеви и хлорни йони. Изключително важно е и действието на йодираната сол, тъй като ако има недостиг от йод, настъпва смущение в щитовидната жлеза. В крайна сметка се оказва, че и тук важи древното правило – всичко е полезно в умерени количества, надвишаването на дозата може да превърне и най-полезното вещество в отрова. Но е вярно и това, че не бива да лишаваме организма си от нищо, спазвайки прекалено стриктно правилата за уж здравословен начин на живот. Защото най-сигурният път към здравето и красотата е личният комфорт и удоволствието от живота.

бюти.бг

Няма коментари: