четвъртък, 19 ноември 2009 г.

Ти си това, което ядеш

Прияжда ли ви се често нещо? Имате ли неукротим апетит към определени храни? Това може да са признаци на сериозни заболявания!

Изследователите от университета в Тексас са стигнали до това заключение, след като няколко години са наблюдавали как се хранят пациентите в кардиологичната клиника. Лекарите са установили, че ябълките, от които тялото пълноценно усвоява микроелементи (желязо) и аскорбинова киселина, просто са жизнено необходими на сърдечно болните пациенти. А желанието ни да ядем ябълки показва високо ниво на холестерола или сърдечни проблеми.

Организмът ни сам започва да ни “подсказва” какво му трябва, когато болестта започва да предизвиква определени физиологични промени.

Американските учени твърдят, че може да се направи класификация на хранителните “капризи” при хората с различни заболявания. Например влечението към лимоните сигнализира за потенциални проблеми с черния дроб и жлъчния мехур. Непреодолимото желание да се справите с купа салата от бяло зеле показва проблеми с червата. Тези, които не могат да живеят без маслини и зехтин, трябва да обърнат внимание на състоянието на щитовидната жлеза. А тези, които са луди през цялото време по сладолед или торта със сметана, трябва да обърнат внимание на състоянието на мускулно-скелетната система.

Какво казват специалистите?

В това, че болестта може да диктува на човека какво да яде и какво не, има рационално зърно.

Отдавна на лекарите е направило впечатление, че при онкологични заболявания на храносмилателната система възниква непоносимост към месо, а патладжаните и чесънът отблъскват хора с язва или гастрит с висока киселинност. При хормонални нарушения и диабет често се наблюдава “вълчи апетит” и цялостна промяна на вкусовите предпочитания.

Газираните напитки вредят на здравето

Как това, което пиете, се отразява на вашето здраве?

Големият прием на подсладени газирани и енергийни напитки стои зад прекалената пълнота и затлъстяването сред децата. Знаете ли, че 340 г газирана напитка съдържа 10 чаени лъжички захар? Едва ли някой от вас би дал съзнателно на своето дете толкова захар по време на хранене.

Любителите на газираните напитки много често избягват приема на важни хранителни съставки, каквито са витамин С, витамин А, фолиевата киселина, магнезият и калцият. Доказано е, че газираното понижава количеството на калция в човешкото тяло. От своя страна, ниското ниво на калций в организма понижава количеството на костното вещество и е причина за честите случаи на костни счупвания в ранното детство и за остеопорозата в по-късен етап от живота.

Битката с вредните напитки може да бъде спечелена

по два начина. Единият е да информирате членовете на семейството си за опасностите, които консумацията на подсладени газирани напитки крие. Постарайте се децата и съпругът ви да разберат, че тези напитки са отговорни за наднорменото тегло и зъбните проблеми, както и че липсата на млечни напитки в менюто е причина за счупените кости и костните проблеми. Другият начин е да осигурите на семейството си по-здравословен избор от напитки, които всички ще се научат да харесват. Докато се мъчите да убедите децата и съпруга си да намалят дневния прием на газирани и подсладени напитки, можете да въведете правила при храненето.

Енергийните напитки

Този вид напитки са особено популярни сред децата, именно заради мащабните маркетингови акции, чрез които те се рекламират. Тези напитки съдържат приблизително 30-80 калории за 225 г от продукта и това ги прави по-нискокалорични в сравнение с плодовите сокове и напитки и газираната вода. Специалистите са категорични, че водата си остава най-добрата течност за консумация по време на физическо натоварване с продължителност по-малко от 60 минути. Освен това тя не може да възстанови калориите, които губите, когато правите упражнения за отслабване!

Вероятно любимите за повечето от вас напитки не са сред изброените по-горе. Диетичната сода например е едно от многото популярни питиета, които трябва да избягвате, защото тя съдържа изкуствени подсладители и заместители на мазнините, каквито са аспартамът и олестратът.

Аспартамът е подсладител, който се добавя към диетичната сода, може да предизвика мигрена

и много други сериозни проблеми. Освен това според изследвания в тази област, при консумация на храни и напитки с добавени изкуствени подсладители, организмът ви губи инсулин. Загубата на инсулин води до спад в нивото на кръвната захар и предизвиква глад. Затова, опитайте се да намалите приема на подсладители, независимо какви са.

Чиста водица - мирна главица

Независимо дали става дума за обикновена или газирана вода, със или без добавен аромат, тя е основен и важен компонент на диетичния план и е идеалната напитка за всеки. Водата потиска чувството на жажда и е важна за голяма част от телесните функции. Съществува обаче разнообразие от напитки на водна основа, които съдържат захар и изкуствени подсладители. За да купите здравословен за вас и семейството ви продукт, винаги проверявайте етикетите на тези напитки за броя калории и количеството подсладители в тях. Нека децата ви осъзнаят, че бутилките вода, които много от атлетите, тийнейджърите и отговорните към здравето си младежи носят със себе си, са здравословни и чудесни за пиене. Ето как можете да направите водата по-привлекателна и интересна за децата си:

Осигурете им голямо количество ароматизирана газирана или минерална вода като алтернативен вариант на обикновената чешмяна вода.

Зеленчуковите сокове и чаят предпазват от рак

Зеленчуковият сок е чудесен нискокалоричен избор на напитка, тъй като той е източник на антиоксиданти, каквито са витамините А и С, както и на нутриенти като ликопена, който намалява риска от рак на простатата.

225 г зеленчуков сок съдържа 2 грама фибри, съвсем малко естествена захар и само 50 калории.

Неподсладен чай: независимо дали е купен или домашно приготвен, студеният или горещият неподсладен билков чай е чудесна напитка, която не съдържа калории. Черният и зеленият чай са с доказани ползотворни за здравето качества и свойства. Те намаляват риска от рак и редуцират нивото на холестерола в кръвта. Голяма част от чаените напитки са естествено сладки на вкус, затова не изискват допълнително подслаждане със захар или мед. Ако за вас натуралният вкус на чая не е достатъчен, добавете към него малко количество 100% плодов сок. Обикновено чаените напитки се предлагат в изключително разнообразие от вкусове, които цялото семейство обича - горски плодове, портокал и канела. Когато купувате бутилиран чай, винаги поглеждайте етикета на продукта, за да сте сигурни, че той не съдържа калории.

Натуралните плодови сокове са богати на витамин с

Те не съдържат добавени подсладители и са богати на витамини, които обикновено се срещат в суровите плодове - витамин С и фолиева киселина. Препоръчителното количество плодов сок за прием през деня е не повече от 225 г. Ако прецените, че това количество е недостатъчно за вас и членовете на вашето семейство, винаги можете да разредите плодовия сок с вода. Започнете с 25% вода и 75% плодов сок и постепенно увеличете съотношението до 50% вода на 50% сок. Ако предпочитате, бихте могли да разредите сока с обикновена газирана минерална вода.

Млякото е богато на калций и протеин

Нискомасленото или обезмасленото прясно мляко е друг вид изключително здравословна напитка.

След водата, нискомасленото или обезмасленото краве и соево мляко са най-пълноценната напитка за вас и вашето семейство.

Млякото и млечните напитки са богати на калций и протеини. Соевото мляко е чудесен заместител на кравето мляко, особено ако страдате от непоносимост към лактозата или от хронични инфекции на горните дихателни пътища, астма, или ако просто искате да включите повече соя и соеви продукти в менюто си. От време на време можете да си позволявате и шоколадово-млечни напитки, просто контролирайте количеството шоколад, който добавяте към млякото, за да сте сигурни, че не прекалявате със захарта.


блитц.бг

Няма коментари: