понеделник, 22 юни 2009 г.

Влезте във форма с фитнес в градината

Още с първите пролетни дни всеки собственик на градина усеща призива на земята. Аграрният фитнес, както го наричат вякои на шега, е свързан с много ползи за организма на градинаря, уверяват лекарите.

При по-интензивните действия, свързани с плевене, копаене и засаждане на нови растения, се изразходват приблизително 2/3 от калориите, които изгаряме при фитнес тренировка с натоварване.

Натоварването в градината е препоръчително особено за хора, които не обичат сгъстените програми в спортните зали, където серии упражнения трябва да бъдат изпълнени за строго определено време.

Към кардиоефекта се прибавят и ползите от излагането на слънце и на чист въздух. Контактът с природата пък винаги действа отпускащо и успокояващо на психиката ни.

Градинската работа е тренировка не само за тялото, но и за душата. Допитване в Германия, цитирано от сайта "Гартентехник", сочи, че 40% от хората, които имат градина, всекидневно извършват някаква работа в нея. 20% отделят време през уикенда. Никой от анкетираните не се оплаква от прекалено много работа. Напротив, една трета от тях заявяват, че градинарството им дава жизнена енергия. Журналистката Дагмар М. например е превърнала градината си в истински оазис, който сменя цветовете и премяната си през сезоните. Вместо джогинг тя копае и плеви лехите. От пилатес няма нужда, защото се вихри с градинските ножици. Работата не й се струва прекалено тежка. Напротив, така се разтоварва след напрегнатия работен ден. Тези дейности заместват и посещенията във фитнес центъра.

Без разтягане, навеждане, протягане или повдигане на различни предмети няма как да мине в агрофитнеса. Така че с чиста съвест се отказала от абонамента си за курса по гимнастика, който посещавала през зимата.

Когат се трудим над лехите или моравата,

се натоварват особено

гърбът и кръстът

За да си спестим болките после, трябва често да се изправяме и протягаме. Експерти препоръчват и следното леко упражнение: Вдигнете ръце нагоре и наведете трупа няколко пъти наляво, а после надясно. Ако накрая ви останат сили, поскачайте малко на въже.

Последователите на прочутия германски природолечител Себастиан Кнайп (1821-1897) пък са измислили ново приложение на неговите препоръки по време на работа в градината. Кнайп проповядва близост с природата и е успял да се излекува от туберкулоза, като плувал в студения Дунав. Той доказва, че така се активират кръвообращението и естествените възстановителни сили на организма. Не всеки може да се прежали за подобни ледени бани, но

полза има и от градинския маркуч

Когато поливате растенията, обливайте лицето си с кръгообразни движения. Друг трик е да потопите ръцете до лактите в кофа със студена вода. Почитателите на Кнайп се кълнат, че това действа освежаващо като чаша кафе.

Кнайп, който е бил вторият най-известен германец след Бисмарк в началото на ХХ в., проповядва също така близък контакт с полезни растения и билки, движение на открито и леки физически натоварвания. Лечебният ефект се проявява при постигането на вътрешен баланс между човека и природата. Това са все неща, които прекрасно се съчетават при работа в собствената ви градина. (24часа)



10 начина да разпуснете с мотиката

Kраткосрочните програми за детоксикация на тялото не са най-ефективните, смята британският лекар Бен Гордакър. Черният дроб прочиства тялото ни непрекъснато, но условията за правилната му работа са две - добър хранителен режим и непрекъснати физически упражнения.

Градината е идеалното място, откъдето може да започнете, както и да поддържате вашия нов режим. В. “Телеграф” подбра 10 начина за детоксификация на организма ви, докато се трудите над лехите:

1. Наберете си билки

за масата

През пролетта винаги идва момент, когато просто не можете да гледате вече тежки и мазни ястия на масата. Това е времето да се разходите из градината и да си наберете пресни билки и подправки, които стимулират работата на черния дроб и бъбреците и ще им помогнат да освободят тялото от токсините.

Изберете растения, които виреят във вашата градина - бял равнец, безстъблена иглика (листата и цвета) и див лук. Горчивите билки като глухарчето, магарешкия бодил и цикорията стимулират черния дроб. Пробавете ги към ястията, които готвите, или пък си направете чай от листа на глухарче с мед. Смята се, че пресният розмарин и градинският чай са силни антиоксиданти и помагат против стареенето на организма.

2. Разходете се и планирайте

новите насаждения

Всяка година през пролетта е хубаво да започнете нещо ново в градината си, това ще ви даде допълнителен стимул да се занимавате с нея. Добър старт е да започнете да отглеждате свои собствени зеленчуци. Канадски учени установиха, че брюкселското зеле, празът, цвеклото и къдравото зеле са зеленчуците, които имат най-мощен антиканцерогенен ефект.

Най-голямото предимство на градинарството пред другите физически упражнения е, че то ви грабва от самото начало и е сигурно, че ще се грижите за растенията редовно. Това ви помага да поддържате съзнанието и тялото си в страхотна форма. А добрите резултати в градината ще ви примамват да се разхождате из нея все повече и повече.

3. Забравете фитнеса

на закрито

Градинарството е прекрасно физическо упражнение и изгаря много от калориите ви. Така например един час, прекаран в плевене, изгаря 290 калории. При копане за същия период изчезват 325 калории, носенето на тежки товари ще ви освободи от 510 калории. Ако седите пред телевизора обаче, ще изразходвате едва 60 калории.

4. Изправете стойката си

Много градинари се оплакват от контузии, защото работят с лоша стойка. Пилатес е страхотен начин да развиете мускулите в основата на гръбначния си стълб. Опитайте се да играете упражненията по 15 минути на ден. Прилагайте ги, когато работите с греблото или плевите, като се уверите, че наистина натоварвате гръбначните мускули.

5. Загряване и разпускане

след работа

Градинарите често се контузват, тъй като пропускат да се загреят или да направят няколко обтягания, след като са приключили с работата. Помнете, че това е едно доста тежко усилие за тялото - един час работа във фитнеса се равнява на около 3 часа в градината с нормално темпо. Не допускайте да се схванете - започнете всекидневни разтягания, за да станете по-гъвкави. След това, когато се наведете да вземете някоя саксия, тялото ви няма да протестира. Всекидневните клякания пък са идеална тренировка за плевенето. Комбинирани с други разтягания на бедрата, те поддържат прекрасно мускулите и сухожилията.

6. Изгорете калориите

Аеробните упражнения са безценни. Потърсете си работа в градината, която да ви накара да се задъхате. Изкарайте навън вилата и обърнете купчината с тора, разпръснете го по моравата, след това включете резачката на по-бърза скорост и нарежете дървата

7. Занесете си саксия в офиса

Въздухът в офисите и домовете с централно отопление често е прекалено сух, което може да ви причини главоболие и дори да доведе до гадене. Саксиите с цветя в стаите увеличават влажността на въздуха и премахват токсините.

8. Подберете внимателно

инструментите си

Направете всичко възможно инструментите ви да са с дълги дръжки, така че да работите в правилната за гръбнака ви поза. Не се подлъгвайте по рекламите за инструменти, спестяващи усилията. За тялото ви е полезно да правите движения с широк замах.

Може да се изкушите да използвате и хербициди, за да се справите с плевелите между камъчетата на пътеката ви. Ако клекнете и ги почистите на ръка обаче, ще стане по-бързо, а освен това е по-безопасно за планетата. 9. Дишайте дълбоко

Когато сте подложени на стрес, дишате по-учестено и не така дълбоко. Това може да създаде напрежение в областта на врата и раменете. Идете в градината и дишайте дълбоко - около 10 - 14 вдишвания за минута. Така ще се успокоите. Освен това може да си вземете и стрък лавандула, като се насладите на успокояващия й аромат.

10. Радвайте се на градината

Подредете я така, че да ви доставя удоволствие. Ако мразите да косите трева, махнете по-голямата част от нея. Ако не обичате да плевите, намалете до минимум бордюрите от цветя. И най-важното - започвайте всеки сезон с работа, която ви харесва, така че да се задържате по-дълго време на открито.

24часа.бг

Няма коментари: