понеделник, 15 декември 2008 г.

Сол, калий, мазнини - опасната тройка

Какво трябва да знаем ако целта ни е ниско кръвно налягане

Хипертония, мозъчен инсулт, както и болест на сърцето са често срещани по целия свят. След десетилетия на научни изследвания учените стигат до заключението, че типичната американска диета е причина за високото кръвно налягане и сърдечно-съдовите заболявания: твърде много сол, твърде много наситени мазнини, твърде много калории, без достатъчно плодове и зеленчуци. Но добрата новина е, че можете да предотвратите и контролирате високото кръвно налягане посредством храните които консумирате.

Консумирайте по-малко сол
Лекарите първи забелязали връзката между хипертонията и натриевия хлорид - най-честата форма на сол в храната. В началото на 1900 се установило че ограничаването на солта при пациенти с бъбречна недостатъчност и тежка хипертония намалява тяхното кръвно налягане и подобрява функцията на бъбреците.

Лекарите съветват хората да ограничат приема на натрий до 2300 милиграма (мг) на ден но повечето обикновено консумират от 1 до 3 пъти повече или 7200 мг дневно. Този факт съчетан с високото разпространение на хипертония довеждат до извода чесолтае основната причина за хипертонията.

Както се оказва, това може или не може да бъде вярно. Почти 50% от хората, които имат хипертония са чувствителни към солта. Твърде многото натрий ясно извисява тяхното кръвно налягане и ги поставя в риск за усложнения. В допълнение, хората с диабет и затлъстяване както и по-възрастните изглеждат по-чувствителни към въздействието на солта от общото население. Все пак въпроса е дали високата консумация на сол също поставя като цяло здрави хора в риск от хипертония. Независимо от това дали високия прием на сол повишава кръвното налягане, той не се намесва в понижаването му с антихипертензивните лекарствени продукти.

Внимавайте с мазнините
Диета ниска в наситени мазнини може да намали нивата на холестерола, но ефектът му върху кръвното налягане не е добре установен. Важно е да запомните че не всички мазнини са лоши. Особено Омега-3 мастни киселини съдържащи се в рибата, някои масла като олиото и зехтина, както и някои ядки и зърна са полезни за сърцето. Големите количества от тези мастни киселини може да помогнат за намаляване на високото кръвно налягане, но тяхната роля в превенцията на хипертонията е неясна. Очевидното е че техния ефект върху сърдечните заболявания е ясно изразен.

Ефекта на калия
Консумиращите твърде малко калий може да повишат кръвното налягане и риска от инсулт. Увеличението на храната съдържаща калий може да позволи на някои хора да намалят тяхното кръвно налягане, а оттам и количеството приемани медикаменти. В проучване в Италия на 27 хора с хипертония с увеличения прием на калий и други 27 следвайки обичайното си хранене се установява че след една година 81% от хората с висок калиев хранителен режим са били в състояние да намалят лекарствата си до повече от половината приемана доза, докато само 29% от хората които следват техните обичайни диети могат да ги намалят и то незначително.

Преди да увеличите своя прием на калий попитайте вашия лекар. Някои хора, например тези с бъбречно заболяване, може да се наложи да се избегнат калия и солта.

Получаване на достатъчно калций
Някои изследвания показват че нисък прием на калций може да допринесе за високото кръвно налягане, но точната му роля при хипертония не е известна. Има теория, че липсата на калций в храната предразполага тялото към съхраняване на натрий, което повишава кръвното налягане. По тази причина може да бъде особено важно, че чувсвителните към сол хора с хипертония трябва да получават достатъчно калций.

Въпреки че има доказателства че консумирането на много богати на калций храни и напитки могат да помогнат за предотвратяване на хипертонията, усилията за контрол на кръвното налягане с калциеви добавки са имали смесени резултати. На този етап експертите са нежелание препоръчват калциевите добавки, но тъй като мнозина хора просто не получават достатъчно калций при тяхното хранене, както и калций, малцина биха се противопоставили на тяхното допълнително приемане с храната.

медикал.бг

Няма коментари: