понеделник, 15 декември 2008 г.

Пет здравословни закуски против стареене

Понякога закуската се слави с лошо име, но истината е че не друго, а именно правилният подбор на хранителни продукти ще ви гарантира здраве и дълголетие.

Защо закуската?

Повечето от нас са свикнали да се хранят три пъти на ден. Много по-здравословно обаче е да се яде по-малко количество храна по-често през деня, например пет път дневно. По този начин през деня тялото получава постоянен и умерен поток от хранителни вещества, кръвна захар и енергия. Освен това този начин на хранене е по-малко натоварващ за храносмилателната и метаболитната система.

Приемайки по-малко количество храна през деня, но по-често, вие избягвате вероятността от преяждане по време на всяко следващо хранене и освен това консумирате много по-малко на брой калории.
Най-разумно е винаги да носите със себе си здравословна храна, за да не се изкушавате от висококалоричните продукти, които са навсякъде около вас.

Петте най-здравословни закуски

1. Ядките и семената запазват младостта

Здравословни и вкусни, ядките и семената са абсолютно най-добрия възможен избор за закуска. Консумацията на шепа ядки и семена всеки ден може да подобри кръвообращението и мускулния тонус. Ядките и семената са богати на аргинин, аминокиселина, която помага в борбата срещу сърдечносъдовите заболявания, импотентността, безплодието и високото кръвно налягане и улеснява оздравителния процес. В допълнение, аргинина може да стимулира хипофизната жлеза в основата на мозъка.
Хипофизната жлеза е отговорна за производството на растежните хормони, чието ниво спада рязко при хората на възраст над 35 години. Това означава, че след тази възраст вашите хормони започват да намаляват, а вие започвате да изпитвате признаците и симптомите на стареенето. Кожата ви губи еластичността си, мускулите ви губят маса и сила, започвате да трупате подкожни мазнини, понижава се фертилността или мъжествеността ви.
Голяма част от ядките и семената са изключително добър източник на витамин Е и омега-3 мастни киселини, които могат да ви предпазят както от сърдечносъдови заболявания, така и от разрухата на стареенето.
Бадемите, семената от шишарка, сусамовото семе, бразилските орехи, тиквеното семе, слънчогледовото семе, лененото семе, фъстъците и шам-фъстъка са прекрасен избор за здравословна закуска. Комбинирайте ги според предпочитанията си и им се насладете. Помнете, че в суровите ядки и семена има повече хранителни вещества от колкото в печените. Преди консумация се уверете, че ядките и семената са пресни, а не стари и граниви.

2. Една ябълка на ден за здраво сърце
Съществуват много причини, заради които трябва да ядете ябълки два или три пъти дневно. Резултатите от изследванията в тази област сочат, че белодробната функция на тези, които консумират 5 или повече ябълки дневно е по-добра, отколкото тази на индивидите, които изобщо не ядат ябълки. Освен това научно доказано е, че консумацията на ябълки допринася за по-доброто функциониране на сърцето. Благодарение на високото съдържание на пектин в този плод, консумацията на 2-3 ябълки дневно повишава нивото на полезния холестерол в кръвта. Пектинът още помага за предотвратяване на риска от рак на дебелото черво, една от основните причини за смъртността сред индивидите на възраст над 60 години.

3. Кажете да на дребните плодове
Дребните безкостилкови плодове са богати на антиоксиданти. Съблазнителните червени, лилави и сини плодове съдържат биофлавоноиди, антиоксидантни съединения, които намаляват щетите, причинени от свободните радикали. Тези флавоноиди са много по-мощни антиоксиданти от витамините С и Е и тушират възпалителните процеси много по-ефективно отколкото аспирина!
• Боровинките са най-подходяща закуска сред останалите дребни плодове, не само защото са с най-високо антиоксидантно действие, но и защото притежават изключителни нерво-защитни свойства, които предпазват мозъчните клетки от увреждане, забавят свързаната с напредване на възрастта загуба на памет, Алцхаймера и старческото оглупяване.
• Черешите също са богати на благотворни антиоксидантни съединения, които стимулират панкреаса да произвежда инсулин. От друга страна изследванията показват, че черешите са особено полезни и за диабетиците. Антиоксидантите в черешите могат да ви предпазят от рак, артрит и сърдечни заболявания, тъй като те понижават нивото на вредния холестерол в кръвта.

4. Авокадото – истинска витаминна бомба
Глутатионът се счита за най-мощния от всички антиоксиданти. Това естествено съединение, което се среща в авокадото, както и в аспержите, орехите и рибата, е изградено от трите аминокиселини глицин, глутамична киселина и цистеин. Глутатионът регулира клетките на имунната система, предпазва от рак и помага на тялото да се отърве от токсините.
Недостигът на глутатион може да доведе до диабет, чернодробни и сърдечни заболявания, ниско производство на сперматозоиди и преждевременно застаряване. Освен на глутатион, авокадото е и източник на L-цистеин, субстанция, която предпазва тялото от вредното влияние на замърсителите, химикалите, радиацията, алкохола и цигарения дим. Също така L-цистеинът може да повиши функцията на имунната система, да ви предпази от сърдечни заболявания и да ви помогне да натрупате мускулна маса. Полезен е и срещу възпалителните процеси в тялото и стимулира растежа на ноктите и косата.

5. Кайсии срещу стареене
Един от основните компоненти в диетата на прочутите със своето дълголетие хималайци е кайсията. Изследванията сочат, че кайсията е най-богатият източник на разнообразие от каротеноиди в сравнение с другите храни. Каротеноидите са антиоксиданти, които редуцират риска от сърдечносъдови заболявания, намаляват нивото на вредния холестерол в кръвта и предпазват от рак.


медикал.бг

Няма коментари: