четвъртък, 20 ноември 2008 г.

9 диети, с които хем отслабваме, хем се лекуваме

“Грейзинг”- диетата е полезна при стомашни заболявания и нормализира кръвното налягане
Всеки, който иска да отслабне, рано или късно си задава въпроса: “А дали съществува диета, която може веднъж завинаги да ме избави от килограмите?”

Най-новата и модерна диета се нарича грейзинг, от английското to graze, което буквално означава “да пасеш на пасището”. В крайна сметка тя е отдавна позната на учените. Те не са знаели, че така добре познатото често хранене ще бъде “облечено” в подобен модерен термин и ще накара хората да го приемат и спазват. Основното в тази диета е понижаване на дневната калорийност на храната. Учените установили, че колкото по-често човек яде, толкова по-малко калории са му необходими, за да се насити. Средно калорийността се понижава с 10-15 %. Това е добре за поддържане на теглото, но има и други достойнства. Ако не преяжда (а при честото хранене това е почти невъзможно), човек цял ден запазва добрия тонус и работоспособност и естествено се увеличава и разходът на енергия. И не на последно място, при тази диета се нормализира сънят, а това също води до понижаване на теглото. Диетата грейзинг е полезна при заболявания на стомашно-чревния тракт и предотвратява развитието на атеросклероза и артериална хипертония.


МОДЕЛЪТ НА ЧИНИЯТА ЩЕ ВИ ПОМОГНЕ ДА СВАЛИТЕ 20-25 КИЛОГРАМА ЗА ЕДНА ГОДИНА

Ако дневната калоричност на вашето меню е съставена от 50-60 % сложни въглехидрати, 25-35 % мазнини и 10-20 % белтъчини, можете да се поздравите. Вие се храните балансирано. Не е необходимо да пресмятате точно всички вещества в ястията си. Възползвайте се от така наречения модел на чинията. Този модел ще ви подскаже от какви продукти и в какво съотношение трябва да бъдат вашите порции. И ще отслабнете. И така: вземете една съвсем обикновена чиния или съд и го разделете мислено на четири части. Половината от съда трябва да се заеме от зеленчуци - пресни, варени, задушени - със съвсем малко масло. Едната четвърт - от гарнитура - варени зърнени продукти, картофи, макарони, подправени с обезмаслен сос. Другата четвърт от чинията трябва да бъде заета от белтъчна храна - парченца немазно месо, риба, морски продукти, бобови продукти. Тази част трябва да е не повече от 100 г. Заедно с обяда пийте обезмаслено мляко, айран, несладък чай или вода. Може и 1-2 филийки пълнозърнест хляб.


ДИЕТАТА С ОБЕЗМАСЛЕНИ ПРОДУКТИ СЕ ПОНАСЯ ПО-ЛЕКО ОТ ВСИЧКИ ОСТАНАЛИ

Още през 80-те години на миналия век се установило, че ако човек премине на обезмаслена или нискомаслена храна, бързо ще отслабне. Тази диета се понася по-леко от всички останали. Нито мозъкът, нито организмът като цяло ще забележат някакви ограничения и загуби. Вие сте пълни със сили и енергия, ядете каквото ви се прииска и когато ви се прииска, а отслабвате с по 2 килограма на месец. Но, разбира се, всичко, което е на трапезата или в хладилника ви, трябва да бъде нискомаслено или обезмаслено. Ако е риба, трябва да е треска - мазна скумрия може да си позволите 1-2 пъти в месеца. Ако е сладкиш, да е някакво сладко, а не шоколад. Млякото и айранът трябва да са с един процент масленост, а изварата да е обезмаслена. Ако си налагате много големи ограничения, може да възникне дефицит от някои мастноразтворими витамини - А, D, Е, К и полиненаситени мастни киселини.


ОПИТАЙТЕ ДИЕТИЧНИТЕ МОДИФИКАТОРИ - СПЕЦИАЛНИ КОКТЕЙЛИ, СУПИ И ГАРНИТУРИ

Наскоро учените направиха още едно откритие. Установиха, че засищаемостта на продукта и неговата калоричност по никакъв начин не са свързани. Ето един прост пример: 200 г варен ориз и супена лъжичка растително масло съдържат най-много 150 ккал, но оризът така или иначе засища. Това накарало специалистите да създават продукти с максимум засищаемост и минимум калории. Ефектът се заключава в това, че благодарение на високата концентрация на белтъчините, витамините, минералите и микроелементите в подобни коктейли те засищат много бързо. И ако ги приемате преди ядене, калоричността сама по себе си намалява с 20-30 процента. Така се свалят от 2 до 4 кг на месец. Ниска калоричност и обогатяване на храната на отслабващите с витамини и микроелементи - това са плюсовете на тази диета.


НИСКОКАЛОРИЧНАТА ДИЕТА УДЪЛЖАВА ЖИВОТА

Опитите с животни, проведени в края на 90-те години на миналия век, показали, че понижаването на калоричността увеличава с 40 на сто продължителността на живота им. Съответно се заговорило и за такава диета при хората. Тогава японският учен Окинава наблюдавал свои съотечественици от остров Рюкю.


В тяхното меню се съдържали с 20 % по-малко калории в сравнение с другите жители от Страната на изгряващото слънце. И те живеели с 10 години повече.

Ако смятате, че придържането към нискокалорична диета ще ви остави гладни, се заблуждавате. Калоричността се понижава в резултат на изключване на вредните съставки от продуктите. Т.е. набляга се на зеленчуци, плодове, риба, птиче месо, яйчен белтък и бобови продукти. Употребата на мазнини се ограничава до минимум - само от време на време салатите се подправят с растително масло. За тях не е цел намаляване на теглото. Просто нискокалоричната диета е начин на живот. Те употребяват не повече от 1200-1300 ккалории на ден.

Основа на тази диета е оптимизиране качеството на яденето. Трябва да се внимава обаче да не възникне дефицит на витамини и микроелементи. Тази диета е противопоказана за хора с орторексия и анорексия, както и за хора, занимаващи се с тежък физически труд.


ДИЕТА ПО ГЛИКЕМИЧЕН ИНДЕКС. МОЖЕ ДА СЕ ИЗПОЛЗВА И ОТ ДИАБЕТИЦИ

Това понятие е въведено от лекари, помагащи на диабетиците. Въглехидратната храна променя нивото на захарта в кръвта по различен начин. Един и същ продукт може да има различен гликемичен индекс в зависимост от промишлената обработка. Но има и продукти, които са с малък гликемичен индекс, но с високо съдържание на мазнини. Такива са шоколадът и ядките. Този индекс може да се променя и в зависимост от това как се приема съответният продукт - отделно от другата храна, или заедно с нея. Затова на хората, придържащи се към такава диета, не се препоръчва на закуска да приемат и каша, и омлет например.
Тази диета може да бъде използвана както от диабетици, така и от хора с наднормено тегло и нарушена въглехидратна обмяна.


ФРЕНСКАТА ДИЕТА. СТРАХОТНА, БЕЗ НИКАКВИ ОГРАНИЧЕНИЯ

И друг път сме споменавали, че французите обичат хляба, не се отказват от десертите и при това не страдат от угризения на съвестта. Пък и не пълнеят. Те обожават плодовете и зеленчуците. Французойките ходят пеш и не ползват асансьори. Въобще французите се отнасят спокойно, без фанатизъм към яденето. Те се движат много и пият много течности. Дори казват: “Ако нямам време да седна и тогава да ям с удоволствие, то по-добре да не ям”. Техният начин на отслабване включва 3 фази. Първата продължава три седмици, през която те си водят дневник, който помага да разберат слабите си места. Втората - от един до три месеца - да променят хранителните си навици. Третата е като втората, но вече към менюто могат да прибавят “вредни” продукти, които са били забранени през втората фаза. Има и четвърта фаза - това е стадият на поддържане на идеалното тегло.

Страхотна диета, без никакви ограничения, обаче изисква много знания за продуктите.


ДИЕТА ЗА ХОРА СЪС СЕРИОЗНА СТЕПЕН НА ЗАТЛЪСТЯВАНЕ

Тези, които са с по-висок от 30 индекс на масата на тялото, имат нужда от медикаменти. Но първия път трябва да опитат да отслабнат без лекарства и ако няма резултат, тогава се пристъпва към терапия.

Ако страдате от наднормено тегло, това не значи, че непременно трябва да се подложите на лекарствена терапия. Пет, десет, дори двадесет и тридесет килограма не ви задължават да се подлагате на това. Целта на медикаментозното лечение е да се подобри здравословното състояние на хора със сериозна степен на затлъстяване, а не да се постигне естетичен вид. И все пак, не трябва да се надявате единствено на таблетките. Променете начина си на живот, хранителните си навици, двигателната си активност. В противен случай резултатите ще бъдат минимални.


БАРИАТРИЯ Е НАЙ-КАРДИНАЛНИЯТ МЕТОД ЗА ЛЕЧЕНИЕ НА ДЕБЕЛИТЕ

Това всъщност е операция. Изпълнява се в определени клиники. Има три вида такива операции - вкарване на балон в стомаха; поставяне на пръстен и шунтиране, т.е. “малък стомах”.
Всички те ограничават преминаването или усвояването на храната. След такава операция пациентът просто вече не може физически да се храни, както по-рано и започва да отслабва.
Но хирургичната намеса винаги носи риск, затова на нея трябва да се подлагат само хора, които имат крещяща нужда от това.

Първата операция е най-щадяща - след половин година балонът се изважда от стомаха. А през това време пациентът вече е отслабнал с 15-20 килограма.
Методът е ефективен, дава устойчив резултат, но има всичките рискове на хирургическата намеса. Той е скъпо удоволствие и има редица противопоказания.


ВНИМАНИЕ!
Много специалисти са съгласни с това, че ако отслабващите решат своите психологични проблеми, те до голяма степен ще се справят и с килограмите си. В организма всичко е взаимосвързано и понякога недостигът на едно нещо се запълва с друго. В случая яденето може да замести липсата на общуване и тревожността. Променете начина си на живот, движете се повече, мислете позитивно, намерете си много приятели и ново хоби.

блитц.бг

Няма коментари: