сряда, 22 октомври 2008 г.

Е да, ама не е така ...

Учените опровергаха няколко широко разпространени твърдения за здравословния начин на живот

Американският телевизионен канал Ей Би Си нюз реши да подложи на проверка различните твърдения за здравето на човека. Експертът по дълголетие Майкъл Роизен и кардиохирургът Мехмет Оз, автор на книгата за здравословния начин на живот “You: The Owner’s Manual” доказват, че някои от тези твърдения са митове, които трябва да бъдат опровергани.

Загубата на паметта е неизбежна
Мнозина смятат, че човек използва едва 10% от възможностите на главния мозък, но това не е вярно. Човек използва целия си мозък, но това става не винаги.
Важно е да се тренира мозъкът. Развивайки се като мускулите, при тренировка мозъкът образува нови неутронни връзки. Подходящи тренировки са свиренето на музикален инструмент, решаването на кръстословици, изучаването на чужд език и дори компютърните игри. Според нови изследвания, един час игра на компютъра в продължение на 40 седмици “подмладява” мозъка с 10 години.
Освен това трябва да се опровергае още един “мит” - размерите на мозъка по никакъв начин не са свързани с умствените способности на човека. Ярък пример за това е Айнщайн, чийто мозък по размери е бил средностатистически.

Колкото по-бавна е обмяната на веществата, толкова по-дебел е човек
Всички сме чували не един път, че слабите хора уж били спечелили в “биологичното” тото, тъй като те могат да ядат каквото си поискат, без да се страхуват, че ще напълнеят.
Изследванията на пълни и слаби хора обаче показват, че при тези, които имат проблеми с теглото, често обмяната на веществата е по-бърза, отколкото при слабите.
Проблемът е в това, че хората с наднормено тегло водят заседнал живот. В същото време не е никак трудно да се борите с излишните килограми. Дори простото ставане от бюрото по време на работа може да увеличи метаболизма с 40 процента.

Мъжете могат да изпият повече алкохол от жените
Това е вярно. Биологично мъжете са по-приспособени към употребата на алкохол.
Въпросът не е само в това, че мъжете са по-едри, а в това, че в стомаха им има допълнителен ензим, който, като открие алкохола, веднага започва да го преработва. Ето защо само половината от изпития алкохол на мъжа попада в кръвта.
При жените обаче този ензим е в малки количества и в кръвта попада повече алкохол, ето защо те по-бързо се напиват.

При употреба на марихуана се появява апетит
Че марихуаната повишава апетита е вярно. Тя особено увеличава желанието за сладка, бързо усвоявана храна.
Наркотикът химически въздейства на мозъка така, че интересът към храната нараства.
По принцип, щом марихуаната предизвиква чувство на глад, значи съществува вещество, което притежава обратен ефект - потиска чувството на глад. В САЩ, например, се разработва веществото римонабант, което блокира същите тези рецептори на глада, които стимулира марихуаната.

Защитният крем напълно ще ни предпазва от рака на кожата
Твърдението, че мощните защитни кремове са всичко, което ни трябва за пълна защита от слънцето е пълна заблуда.
Кремът с фактор 30 наистина ще ни осигури достатъчна защита, но само от лъчите тип UVB. UVB са къси ултравиолетови лъчи, които предизвикват повечето от изгарянията. Крем със защитен фактор 30 добре ще ви опази от тях.
Но има и други, дълги лъчи - UVA, които проникват по-дълбоко в кожата. Те водят до образуването на бръчки, а също така могат да предизвикват рак. Мнозина от производителите твърдят, че техните кремове защитават както от UVB, така и от UVA. Но поради липсата на ясни критерии на оценката за ефективност, това е трудно да се провери.
Има редица средства, които осигуряват ефективна защита от UVA. Три от най-разпространените са цинков оксид, титанов диоксид и авобензон. Препоръчва се да се използват първите две вещества.

Нищо не състарява така, както слънцето
Прието е да се смята, че слънцето е главният виновник за появата на ранни бръчки, но всички изследвания показват, че главната причина за състаряването е стресът. Именно той спомага за състаряването на артериите, сърдечните заболявания, инсултите, загубата на памет, отслабването на имунитета и рака.
Но не всеки стрес наистина вреди на организма. Най-опасни са т. нар. нерешени, “висящи” проблеми, които човек постоянно отлага. Стресът от някакво конкретно събитие, например, спукана гума на пътя, не е толкова опасен, като стресът от подобни дълготрайни проблеми. Но пък стресът от големи събития, като загуба на любим човек или работа, водят до значителен ефект на състаряване.
Има все пак и добри новини. Има много лесни начини да се неутрализира стресът. Добре помага гимнастиката, дълбокото дишане, а също така и смехът. От стареенето отлично ще ви предпази общуването с приятели.

Суперспортен=суперздрав
Повече от нас предполагат, че колкото повече се упражняваме, толкова по-здрави ставаме. Прекалената физическа активност обаче може да бъде също толкова разрушителна, колкото и нейната липса.
Прекаленото натоварване може да повреди мускулите, костите и връзките. Спортуването повече от два часа на ден може да предизвика много проблеми със здравето: хронична умора, лош сън, главоболие, депресия, стомашни проблеми, липса на желание.
Препоръчва се 30-минутно ходене на ден, половин час аеробика три пъти седмично и тренировки с гирички в продължение на 30 мин. един път дневно.

Холестеринът е главната причина за сърдечните болести
Това разпространено убеждение е абсолютно невярно. Нивото на холестерина в кръвта е важно, но на тази основа не може да се каже ще получи ли човек инфаркт. В този смисъл първенството държи хипертонията.
При налягането на артериалната кръв в артериите могат да се образуват отверстия. Организмът ликвидира тези повреди с помощта на холестерина. Ако холестеринът е полезен, тези пробоини се запушват гладко. Но ако той е вреден, на стената се образува нещо като коричка, която в края на краищата запушва артерията. Това води до инфаркт.
Най-доброто налягане е 115 на 75, ако кръвното ви е над 140 на 90, то вие вече сте в рисковата зона.

Знаем ли да дишаме?
Оказва се, че може да се диша дълбоко по-ефективно, отколкото го правят повечето хора. По-малко от 10% от хората знаят какво означава дълбоко дишане, тъй като от деца ни учат, че при това работи само гръдния ни кош.
Това обаче не е така. Главното при дълбокото дишане е да задействате корема. Трябва да вдишате и да изпъчите корема. В резултат диафрагмата ще слезе надолу и въздухът ще нахлуе дълбоко в белите дробове. При издишването трябва обратно, да “глътнете” корема. Диафрагмата ще се качи, изтласквайки въздуха от дробовете.


интерреклама.ком

Няма коментари: