петък, 3 октомври 2008 г.

Холестеролът: какво всъщност се крие зад числата

Правилният избор на храна, редовните физически упражнения и от време на време лекарствата, запазват холестерола в нужните граници
Може да изглеждате здрави и да се чувствате добре. Но ако холестеролът ви е висок, тогава сърдечно-съдовата ви система, а и здравето ви като цяло, са застрашени.

“Холестеролът е вещество, произвеждано в черния дроб, на основата на съдържанието му в храните, които поемаме. Той е два вида – добър (HDL) и лош (LDL)” е кратката дефиниция на д-р Майкъл Шлос – професор в New York University School of Medicine и заместник-директор на нюйоркската Lipid Treatment Program.

“LDL се определя като лош холестерол, добавя Шлос, защото той се наслагва по вътрешните стени на кръвоносните съдове и по този начин предизвиква стеснявания, възпаления и в крайна сметка – сърдечно заболяване. От друга страна, добрият (HDL) холестерол “транспортира” лошия холестерол извън кръвоносните съдове към черния дроб, където той може да бъде преработен и изхвърлен от организма. Заедно с триглицеридите – друга форма на кръвните мазнини, LDL и HDL формират общото ниво на холестерола в организма. Най-общо казано

когато добрият холестерол е висок, а лошият – нисък, човек е в отлично здраве.

Какво обаче причинява нездравословната промяна в показателите на холестерола – когато HDL става нисък, а LDL – висок...

При някои хора на първо място като причина трябва да се изведе наследствената обремененост, при други – честата употреба на храни с твърде високо съдържание на холестерол и наситени мазнини (които организмът превръща в холестерол). В повечето случаи обаче става дума за комбинация от двата фактора.

Храната, която ядем

Най-често като причина за проблем с нивото на холестерола могат да се посочат храни, съдържащи голямо количество животински мазнини – различните видове месо (не бива към тях да се отнася пилешкото) и пълномаслените млечни продукти.

Храните, които съдържат т.нар. тропически мазнини – палмовото масло, ядките, кокосовите орехи , също се определят като вредни за холестеролните нива, защото чрез тях в тялото постъпват твърде много наситени мазнини.
Дали храни с високо ниво на холестерол (като яйцата например) са вредни все още е спорен за диетолозите въпрос. Все пак повечето специалисти препоръчват, при наличие на високи нива на холестерол в организма, такива храни да бъдат избягвани.

Според препоръките на American Heart Association (AHA) за хората с холестеролни нива в нормата, дневният прием на 300 мг е нормален. Ако обаче са налице завишени нива, се препоръчва дневният прием да бъде снижен до 200 мг.

Всеки може да понижи нивото си на холестерол чрез промяна в ежедневната си диета. Ако бъде намален приемът на наситени мазнини за сметка на храни, богати на (овесени ядки, бобови култури, цитрусови плодове, ягоди, брюкселско зеле), резултатът няма да закъснее. Като допълнително предимство – тези храни са също така бедни на мазнини и богати на различни полезни за здравето минерали и витамини.

Отслабването дори само с 4-5 кг почти винаги е добро начало за снижаване нивото на холестерола. По правило наднорменото тегло увеличава лошия и намалява добрия холестерол.
Тъй като пушенето понижава нивото на HDL, отказът от него също е добра първа крачка при справянето с проблема.


здраве.бг

Няма коментари: