петък, 17 октомври 2008 г.

Хранене и стрес

Пролетна умора, повишена раздразнителност, прекомерно натоварване в ежедневието, стрес – това са обичайни проблеми в днешния забързан ритъм на живот. Някои хора се опитват да се преборят с тях, като взимат разтворими витамини. Това е добре, но в никакъв случай не е достатъчно. Good Food ви съветва как да настроите хранителния си режим, за да сте в добра кондиция

Омагьосаният кръг
Всъщност първите стъпки в борбата срещу стреса и преумората се правят от организма ни още преди да сме усетили. Тялото започва да компенсира натоварването, но с това изчерпва резервите си и се стига до ненормално кръвно налягане, лошо храносмилане и кожни заболявания. В същото време, увлечени в бързане, рядко намираме време да готвим и да се храним здравословно. Получава се омагьосан кръг – стрес, по-лоша храна, по-изтощен организъм, още повече стрес, още повече бързане, още по-лоша храна и т.н. Този кръг трябва да бъде разкъсан на всяка цена, ако искаме да преодолеем стреса и умората.

Правлно и неправилно
Първата крачка е да започнем да се храним по-редовно. Обяснението „няма време” само влошава положението. Организмът ни има нужда от всички витамини и минерали, които изчерпва. Всички витамини от В групата например са естествен природен антидот срещу претоварване и стрес. Ако тялото ни изпитва недостиг на витамин В, това води до депресии, объркване, отслабване на паметта и безсъние. Проблемът е, че много хора залагат на храна, богата на въглехидрати – всички „бързи закуски”, десертчета и т.н. са точно такава храна. Пренасищането с въглехидрати обаче не означава, че те автоматично ще се преработят в енергия и всичко ще е наред. Напротив. Високото ниво на въглехидрати води до превъзбуда, а нивото на витамин В1 пада.

В САЩ например национално проучване сред младежите установява, че 60% от тях страдат от липса на желязо, 57% от липса на витамин А, 43% изпитват недостиг на витамин С, а 39% на витамин В1. Всичко това е резултат основно от неправилно хранене.

Кога какво?
Витамин В има в млечните продукти, в яйцата, в зеленчуците с тъмнозелени листа, в ядките, в маята и в бананите. Затова е добре в натоварените периоди да се увеличи консумацията на тези продукти. Не е трудно – просто следобед хапнете един-два банана или шепа кашу без сол. В тези храни освен това има тирозин. Това е аминокиселина с голям енергиен ефект, която участва в синтеза на невротрансмитера допамин. Той пък е важен за концентрацията, двигателната активност и мотивацията.

Постоянно се пише и говори колко полезна е закуската. Но истината е, че много хора, в това число и аз, не закусват. А дори един плодов шейк или банан ще осигурят на организма ценна енергия. За да намалите допълнително приема на въглехидрати (на тях отделихме обстойно внимание в миналия брой на Good Food), хапнете корнфлейкс, но без брашно, а на базата на ориз, да речем. Избягвайте кроасаните и мазните сладкиши, тъй като мазнината се преработва трудно. Високопротеинова и белтъчна закуска от яйца и чисто месо или пушена риба е чудесно начало на деня. Белтъчините повишават нивото на тирозин в кръвта.

“Да” или “Не” на кафето
Аз например не мога без кафе. Докато не изпия задължителните си две чаши, съм некомуникативен, бавен и нямам нищо общо с обичайната си слънчевост и лъчезарност. Прекаляването с кафе обаче повишава адреналина (а не допамина или тирозина) и в крайна сметка се чувствате емоционално изцедени и преуморени. Причината е в кофеина, а той се съдържа още в чая, колата и всички енергийни напитки, които поглъщаме, за да се държим бодри и работоспособни. Разумното действие е умерено пиене на кафе и увеличаване на количествата вода и плодове, които поемаме. В плодовете има захари, но това е фруктоза – много по-полезна от захарозата.

Вместо кола пийте вода и билкови чайове. Слушайте организма си и яжте каквото ви се яде, но в натоварени моменти подберете правилната храна и напитки. Не се измъчвайте със сложни диети – неминуемо ще ги нарушите и от това само ще се почувствате още по-зле.

Ориз за вечеря
За вечеря е добре да заложите на ориз. Той подпомага мозъка в производството на серотонин. Това е моноаминен нервотрансмитер, който играе важна роля при регулирането на гневните изблици, агресията, внезапната промяна на настроението и спомага за подобряване на съня и апетита. Грубо казано, той провокира състоянието на приятна отпуснатост и сънливост, което ни обхваща след вкусна вечеря в края на напрегнат ден. Той е естественото успокоително на организма и поддържа доброто настроение. Синтезира се от триптофан при наличието на витамини В1, В3, В6 и фолиева киселина. Затова оризът, сиренето, фъстъците и месото са много добра база за вечеря. В ориза има още витамини В1 и В2, а дори минимален недостиг на тях може да доведе до нервопсихологични проблеми и до ненормална работа на мозъка.

Отговорността...
Човешкият организъм е фино балансирана машина, която е изненадващо устойчива на тормоза, на който я подлагаме постоянно. Но нека не забравяме, че всички процеси в нашите тела са свързани и нарушаването на един от тях рано или късно води до нарушаване и на другите. Затова трябва просто да бъдем малко по-отговорни към самите себе си. И, вярвайте ми, ако човек отделя на храната си поне половината от вниманието, което отделя примерно на новите дрехи и обувки в магазина, ще има далеч по-малко проблеми и стрес.

медикалбг.ком

Няма коментари: