вторник, 28 октомври 2008 г.

Тайните на вталяването

Моят въпрос е дали слабителните средства могат да се използват от хора, които имат наднормено тегло. Чувала съм и съм чела, че чрез такива средства човек може да смъкне поне 10 килограма от теглото си. Аз съм на 45 години и теглото ми е направо потресаващо - 118 килограма. Бих искала да опитам да го намаля поне малко със слабителни средства, но не знам дали е безопасно. И още нещо - започнах да се храня само един път на ден, но имам чувството, че и това няма да ми помогне!
Галина Станимирова, София

Не ви съветваме да опитвате да смъквате килограми със слабителни средства, твърде опасно е. По този начин само ще нарушите нормалната работа на тънките черва, а и на дебелото, което е много опасно. Нарушенията на функциите на дебелото черво са си повод за лекарска консултация. Когато този орган се раздразни от прекалената употреба на слабителни, възникват болки и функционални смущения.
Най-добре е да се опитате да промените начина си на хранене и така да постигнете желания ефект.
Грешите и с това, че се храните само веднъж на ден. Нашият съвет е да не пропускате никое от храненията, защото така предизвиквате организма усилено да трупа резерви.
Яжте три пъти дневно, може и следобед. Не пренебрегвайте закуската и не обядвайте след това обилно.
Има няколко варианта за закуска и ако използвате един от тях, наистина можете да свалите няколко килограма от наднорменото си тегло. Закуската трябва да е белтъчно-въглехидратна и да съдържа достатъчно количество растителни влакна.

Първи вариант
Хляб, богат на влакнини, тоест пълнозърнест, най-добре от черно или ръжено брашно. В тези брашна има “добри” въглехидрати, белтъчини, минерални соли, микроелементи и В-витамини. Не се изкушавайте да закусвате с бишкоти, които съдържат много захар и мазнини.
Не бива да мажете сутрин филията си с масло или маргарин. Нито с мед или класически конфитюр с 65 процента захарно съдържание. Яжте или мармалад, правен без захар (плодова маса, сгъстена с желатин), или бяло сирене с 0 процента мазнини, или обезмаслено кисело мляко, в което може да добавите и малко мармалад.

Втори вариант
Овесени ядки с обезмаслено прясно или кисело мляко и евентуално с мармалад без захар. Избягвайте спагети и ориз, защото имат висок гликемичен индекс.
Полезна закуска е и белтъчно-мастната и леко солена. Може да бъде шунка, бекон, сирене или яйца. Не бива да съдържа никакви въглехидрати. Нито дори печена филия пълнозърнест хляб.
Изберете този вид закуска, когато не сте у дома и не можете да си осигурите пълнозърнест хляб или овесени ядки. Тъй като тази закуска е извънредно богата на наситени мазнини, трябва да я избягват повечето хора с високо ниво на холестерол в кръвта или предразположени към сърдечносъдови заболявания. Тя не внася в организма никакви въглехидрати, затова при следващите хранения трябва да се ядат храни с повече въглехидрати. Закуската може да завърши с кисело мляко или с бяло сирене (само 100 г, защото съдържа лактоза - млечна захар).
Изберете една от следните напитки: кафе без кофеин, слаб чай (с малко теин), леблебия, обезмаслено мляко. Избягвайте какаото. То може да се дава на деца, но трябва да е без захар. Не подслаждайте тези напитки със захар. Може да сложите изкуствен подсладител с цел постепенно да отвикнете от захарта.

След като подберете правилната закуска, идва обядът
Независимо дали обядвате у дома или навън, трябва обядът ви да се състои от белтъчно-мастни храни. Внимавайте обаче за “лошите” мазнини. Най-добре е в началото да носите със себе си списъка на храните, които не съдържат въглехидрати.
Обядът трябва да се състои от: сурово предястие; месо, риба или птиче месо; разрешени зеленчуци (от таблицата); салата; сирене; негазирана вода.

Предястията
Всякакви сурови салати, които не съдържат “лоши” въглехидрати - тоест никакви картофи, царевица, моркови, цвекло. Може да се сложи олио (по-добре зехтин) и оцет или лимонов сок.
Избягвайте въглехидратно-мастните храни от рода на орехите. Ако кажете, че сте алергични, не рискувате да ви поднесат нещо, което ви е забранено да ядете в тази фаза. Можете да си поръчате като предястие варени яйца, дори с майонеза.

Но не прекалявайте, особено ако имате висок холестерол. Към салатите не бива да има паразитни добавки (ориз, пържени хлебчета). Ако имате висок холестерол, ограничавайте месата и колбасите. Десертите трябва да са приготвени без захар, с изкуствен подсладител.

Спокойно изяжте основното ястие
То трябва да се състои предимно от месо, риба или птиче месо. Рибата е за предпочитане. Не панирайте! Панировката е въглехидратна. Не ползвайте никакво брашно, когато приготвяте ястието.
Ако сте в ресторант, поръчайте месото или рибата печени. Можете да добавите към ястието отделения при приготвянето му сос, сгъстен със сметана или с кисело мляко, но не с брашно. Избягвайте многото горчица. За гарнитура изберете зеленчуци с повече растителни влакна. Ако няма нищо друго, яжте салата от маруля или други зелени листни зеленчуци. Те са разрешени в неограничени количества като предястие, гарнитура или отделна салата.

Сиренето трябва да се яде без хляб
Да, най-добре е да ядете сиренето без хляб. Това е напълно възможно и ще ви се стори много по-вкусно, особено с чаша вино. Яде се задължително с вилица и нож. Ако не можете да го ядете съвсем без нищо, опитайте със салата. Ако ядете след основното ястие кисело мляко или бяло саламурено сирене, не бива да е повече от 100-150 г заради въглехидратите в тях. Макар да са с нисък гликемичен индекс, те могат да предизвикат отделяне на инсулин в края на храненето у пълните хора, които все още са много чувствителни, и основното ястие може да се отложи в мастни депа.

С вечерята трябва да се внимава най-много
Полезната за отслабване вечеря е белтъчно-мастната, богата на целулоза. По принцип се вечеря у дома. Идеалното е да се започне с гъста зеленчукова супа, но никакви картофи в нея! Целина или застройка от жълтък може да ги замести като сгъстител. Може да сложите малко краве масло или прясна сметана, освен ако не сте с висок холестерол.
На вечеря яжте птиче месо или яйца, а най-добре - риба. Избягвайте колбасите, особено ако на обяд сте яли говеждо, телешко или овнешко. Те внасят в организма голямо количество наситени мастни киселини и холестеролът може да повиши нивото си.
Вместо със сирене, завършете вечерята с кисело мляко. То балансира чревната флора, понижава холестерола, засилва устойчивостта спрямо заразите и действа разхлабващо. Яжте го без прибавки, например плодове.

ВНИМАНИЕ!
След този първи етап на здравословно хранене наистина ще започнете постепенно да отслабвате. Ако продължите да спазвате строго принципите, които ви препоръчваме, ще продължите да сваляте килограми равномерно без опасност да навредите на здравето си. Наблюденията на диетолозите показват, че резултатите идват по-лесно при мъжете, отколкото при жените. Изключение може да са тези, които провеждат дълги лечебни курсове, а е известно, че някои лекарства водят до напълняване. Жените задържат повече вода (при менструация, бременност и кърмене, като реакция на стрес или емоционални проблеми). Това обаче не означава, че добрите резултати при тях са по-трудно постижими, напротив.

блитц.бг

Няма коментари: