събота, 4 октомври 2008 г.

9 отличителни черти на диетата за сърцето

Сърцето е особено чувствително към всяка по-рязка промяна не само във времето, но и в хранителните навици. То се влияе в значителна степен и от съдържанието на някои храни. Редица изследвания показват, че има продукти, чиято консумация (в определено количество) се отразява благоприятно на неговото функциониране. Например:

1. Една чаша червено вино
предпазва от инфаркт по-добре, отколкото употребата на аспирин, поне според някои изследвания. Напитката не позволява на коронарните съдове да се запушват с тромби, като намалява с до 75% активността на тромбоцитите.

2. Млякото може да ни спаси от сърдечни проблеми. Американски учени от Детройт са доказали, че всекидневната употребата на 2 чаши обезмаслено мляко намалява до 2 пъти риска от заболявания на сърдечно-съдовата система.

3. Продуктите, богати на витамин Е (зеленчуци, сирене, извара, бобови култури, растителни мазнини), укрепват сърцето, заявяват учени от Националния институт по кардиология в САЩ.

4. Еднократната употребата на риба веднъж в седмицата може да намали с до 44% риска от инфаркт. Морските продукти предпазват организма от развитието на различни съдечно-съдови заболявания.

5. Орехите наистина удължават живота (с до 7 години). Според проф. Хари Купър от Университета на Калифорния, в състава на орехите влизат вещества, които предпазват сърцето от вредното въздействие на холестерола.

6. Употребата на сладкото от малини
вместо захар способства за укрепването на коронарните артерии. Малините съдържат много витамини С и Р, които укрепват стените на съдовете, салицилова киселина, която нормализира съсирването на кръвта, калий, укрепващ сърцето и мед, защитаваща ни от стреса. Подобно действие оказват и къпините.

7. Бананите нормализират сърдечния ритъм. Според проф. Роджър Мей от Националната лаборатория “Аргон”, бананите са ”прекрасно гориво, което осигурява на нервната система необходимата енергия, способства за съхраняването на белтъчните съединения в сърдечния мускул, възстановява в него баланса на калия и успокоява учестеното сърцебиене”.

8. Кайсиите предпазват от стенокардия. Пресни или сушени, благодарение на високото си съдържание на калий и витамини, те са особено полезни за профилактика на заболяванията на сърдечно-съдовата система, а също така способстват за адаптацията на миокарда към натоварванията при хората, редовно занимаващи се със спорт. Препоръчително е всеки ден да си изяждат по 150 г сушени кайсии.

9. Портокалите предпазват сърцето от стрес и вируси. Известно е, че цитрусовите плодове съдържат много витамин С и биофлавоноиди, които помагат за неговото усвояване. Меката част на портокалите съдържат пектин и други природни полизахариди, които се свързват с йоните на тежките метали и радиоактивните елементи и спомагат за тяхното изхвърляне от тялото. Употребата на 2-3 портокала дневно е сигурна защита на сърдечно-съдовата система от неблагоприятните екологични фактори.
Това се отнася и за мандарините, които подобряват обмяната на веществата, помагат за свалянето на излишните килограми и разтоварват сърцето от наднорменото натоварване.
На особена почит е и грейпфрутът, който благодарение на наргинина (придаващ горчивия, но освежаващ вкус на плода) – биологично активно съединение, способства за намаляване на кръвното и нивото на холестерола. Смята се също, че наргининът предпазва сърцето от инфаркт и тонизира цялостно организма.


здраве.бг

Няма коментари: