събота, 18 октомври 2008 г.

6 начина да намалите натрия в организма си

Мнозина смятат, че проблемът с прекомерното количество натрий в организма съществува само за диабетиците. За съжаление, те не са прави – поне не напълно.
Вярно е, че диабетиците трябва да са особено внимателни към количеството натрий, което приемат, но също така вярно е, че натрият е един от минералите, на които обръщаме незаслужено малко внимание, когато става дума за здравето ни.

Защо натрият е от значение
На първо място, няма никакво съмнение, че между неговото количество в организма и показателите на кръвното налягане има пряка връзка. Казано с прости думи, повече натрий – по-високо кръвно. А хипертонията може да предизвика същите здравословни проблеми като диабета – сърдечен удар, влошена функция на бъбреците и сърдечно-съдовата система, дори ослепяване.
Статистиката сочи, че 73% от диабетиците имат показатели на кръвното, надхвърлящи нормалните 130 към 80 или приемат медикаменти срещу високо кръвно.

Колко много е наистина много
Повечето хора днес приемат почти два пъти повече количество натрий дневно, отколкото им е необходимо. За здравия човек, както и за диабетика, който няма високо кръвно, препоръчителната дневна доза натрий е под 2400 мг. Въпреки че това се равнява на около една чаена лъжичка сол, тази мярка не бива да ви подвежда – данните показват, че основен източник на натрий са готвените ястия.
За хората с някои заболявания дневната доза натрий не бива да надвишава 1500 мг. Такива са например по-възрастните, страдащите от хипертония и различни бъбречни заболявания, някои сърдечни състояния.
За щастие вкусът ни има способността да се нагажда, т.е. постепенно има възможност да свикне с понижените стойности натрий в приеманата храна.

Как да намалим количеството
Тъй като намаленото количество натрий в тялото незабавно се отразява и на показателите на кръвното, като ги понижава, ключ към успеха е да бъдат открити основните източници на този минерал, т.е. ежедневните ви храни, в които той е в най-големи количества.
Затова, четете етикетите на хранителните продукти, които купувате. Особено много сол, т.е. натрий, се съдържа в консервите, пуканките, снаксовете, чипса.

Ето и още няколко съвета:

• Предпочитайте свежите или замразени зеленчуци пред консервираните.
• Не добавяйте сол, докато готвите. Нека всеки у дома си слага след това толкова, колкото сам пожелае.
• За да не ви се струват безвкусни ястията, ползвайте други подправки или лимон.
• Избягвайте всякакви консерви – изчислено е, че така приеманото за деня количество натрий намалява с около 25%.
• Вместо да купувате готови сосове и дресинги, правете си ги в домашни условия, като вместо сол слагате повече други подправки, киселина – най-добре лимон или ябълков оцет, зехтин.

здраве.бг

Няма коментари: