неделя, 5 октомври 2008 г.

Как да отслабнем след 45 години?

Четиридесетгодишните жени тежат повече от тридесетгодишните, а тези, които са на 50 години, надминават по тегло четиридесетгодишните. Това не е наблюдение, а научен факт. След тридесетте на всеки 10 години прибавяме средно по 5-8 кг.

С какво ни вредят излишните килограми, навярно не е необходимо да обясняваме. Заедно с тях пристигат болестите: артериална хипертония, атеросклероза, захарен диабет, болки в гръбначния стълб и ставите. Заедно с по-горе приведения факт, че на всеки 10 години задължително се трупат килограми, стигаме до извода: с възрастта натрупването на килограми е неизбежно, както и последващите проблеми със здравето. Но толкова ли е лошо положението? Какво да кажем, освен искрено “браво”! За да се отслабне успешно в балзаковска възраст, добре е да изясним защо с годините напълняваме.

НИЩО НЕ МИ СЕ ПРАВИ!
С възрастта човек се научава да прави всичко по-рационално. Той започва да се суети по-малко, движенията му стават по-сигурни и точни. За работата това е добре, но за тялото е зле. Защото, колкото по-малко енергия губим, толкова повече излишни килограми “носим” върху себе си. Освен това мнозина започват да се държат така, сякаш в този живот вече няма нищо интересно. Все по-рядко излизат от дома си: вече не ги привличат, както на млади години, нито изложби, нито кино или театър. Не им се пътешества: новото вече не ги удивлява, не ги възхищава и не ги радва. Съответно - тонусът пада. А мускулният тонус изгаря доста калории - за поддържането му се изразходва 30% от енергията на организма.

Всичките тези “не ми се иска”, “не ми е интересно”, “не е необходимо” говорят за това, че за възрастовото качване на килограми има не само физиологични, но и психологични причини.

ДА СИ СПОМНИМ МЛАДОСТТА
Ако работата беше само във физиологията, бихме качвали килограм след килограм и никой не би могъл да отслабне. За възрастовите изменения, обусловени от физиологията, е характерна необратимостта – например не могат да пораснат нови зъби на мястото на загубените. И по съвсем друг начин стоят нещата, ако причините са психологични. Те не са задължителни и имат обратим характер. Те могат да се поправят, а това значи, че може да се измени и теглото. Разбира се, най-доброто и ефективното е човек отново да си върне младежкия дух и да започне да се стреми към нови впечатления. Но осъществяването му не е толкова просто, колкото изглежда.

С ума си разбираме, че животът е пълен с радости и открития и не трябва с годините да губим интерес към околния свят и хората. Подсъзнанието шепне: всичко интересно вече е в миналото, по-добре е да живеем спокойно и да не променяме нищо. Най-правилното в тази ситуация е да се обърнем към психолог или психотерапевт, за да осъзнаем с негова помощ смисъла на живота, да намерим мотив за поддържане на здравето и привлекателната си външност.

Ако по някаква причина отлагате работата с психолога или изобщо не виждате в нея смисъл за себе си, запишете или запомнете на какво трябва да обърнете внимание. Необходимо ви е да овладявате нови видове дейности (още ли не сте усвоили Интернет? Напред тогава!), да общувате повече с хората (срещали ли сте се скоро с приятели?), по-често да си спомняте младежките години, да се интересувате от всичко около вас, да танцувате, да пътувате - с една дума, да живеете на пълни обороти!

ЮБИЛЕЙ? МИНУС 10 ПРОЦЕНТА!
Сега за храненето. Всички промени в храненето - а те са необходими! - трябва да ви устройват. Защото трябва да ги следвате дълго време. Основната ви задача е да ограничите калоричността на храната с 10 процента от изходното ниво. След това до достигането на всяка следваща кръгла годишнина (50, 60 години) да я намалявате с още 10 процента.

Задачата е логична, но не е лесна за изпълнение. Трябва да се запознаете подробно с калоричността на продуктите, с многобройни таблици, мерки и тегло. Дори на професионалните диетолози им е трудно да изчисляват калориите. Разбира се, не е трудно да се изчислят тези параметри на яйцата, хляба или ябълката. Претегляш, поглеждаш в таблицата, умножаваш - и отговорът е готов. Но опитайте да определите калоричността на чиния супа, кюфтета или порция заешко!

Но нещата не са толкова страшни. Енергийната ценност може да се намали с 10-15 процента и без изчисляване на калориите, ако просто се спазват следните правила.

• По-малко масло, майонеза.
• Сменете мазното месо с постно (тоест изрязвайте цялата видима мазнина, купувайте филе или рибица и по възможност - говеждо вместо свинско).
• Използвайте съд, в който можете да пържите без мазнина.
• И по-често си напомняйте, че, първо, с възрастта способността на организма да разгражда мазнините намалява, и второ, при прекаляване с мазнините и холестерола прогресират атеросклерозата и преждевременното остаряване.

ЗАДЪЛЖИТЕЛНО ТРЯБВА ДА ОГРАНИЧИМ ЗАХАРТА
Слагаме по-малко от нея в кафето и чая, намаляваме употребата на сладки напитки и йогурт. Между другото, според научно изследване сладкото повишава апетита, а, съответно, намаляването на захарта и лакомствата в менюто го намаляват.

СВИКВАМЕ ДА ЯДЕМ ЧЕСТО И ПО-МАЛКО
На малки порции, през кратки промеждутъци от време, 5-6 пъти на ден. Този метод се нарича грейзинг. Доказано е, че при такова хранене изяждаме по-малко количество храна, отколкото при две-три основни хранения дневно.

АКО ИСКАМЕ АПЕТИТЪТ ДА НАМАЛЕЕ
10-15 минути преди ядене смесваме чаша обезмаслено мляко и супена лъжица постна извара. Работата е в това, че апетитът отчасти е свързан с потребността ни от незаменими аминокиселини, минерали, витамини и микроелементи. В този коктейл има достатъчно от тях.

ФИЗИЧЕСКОТО НАТОВАРВАНЕ ИЗГАРЯ МАЗНИНИТЕ
За да възстановим способността на организма да изгаря мазнините, трябва да повишим мускулния си тонус. Най-доброто за повишаване на тонуса са оздравителното ходене, заниманията на бягащата пътечка и велотренажора, а също тонизиращите упражнения. Интензивните уморителни натоварвания не са подходящи за нас, тъй като след тях мускулният тонус обикновено намалява.

Дозирането на натоварванията е просто. По време на занятията не трябва да се появяват задух и учестено сърцебиене. Пулсът не трябва да надвишава 100-110 удара в минута. И главното - бодростта след заниманията трябва да бъде по-висока, отколкото преди тях. Оптималните дневни тренировки трябва да продължават по 30-50 минути. Ако нямате възможност да се занимавате ежедневно, може и през ден.

ДОБРЕ Е ДА ПРАВИМ И ВОДНИ ПРОЦЕДУРИ
Водните процедури повишават тонуса, а значи и способността на организма да изгаря мазнините в мускулите. Хидромасаж и контрастен душ. Последните можем лесно да правим в собствената си баня.

ДА КАЖЕМ “НЕ” НА БЕЗСЪННИТЕ НОЩИ!
Известно е, че недоспиването, освен другите неприятности, води и до натрупване на килограми. А пълноценният нощен отдих, обратно, помага за поддържането на тонуса и за хранене без излишества.

ПРИЯТНО ОТСЛАБВАНЕ!
Отслабването в зряла възраст е напълно реална задача, но при условие, че вършим всичко правилно.

• Знаем защо трябва да отслабнем. Наличието на мотив само по себе си ще ви тонизира и ще помага да правите крачките, които ще ви доведат до отслабване.
• Действаме комплексно. Сменяйки начина на хранене, едновременно с това включете двигателната активност, настройвайте се позитивно към живота.
• Получаваме удоволствие и полза. Старайте се да променяте живота така, че новостите да бъдат приятни или да носят очевидна полза. Например, ако не вечеряте обилно, сънят ви ще бъде пълноценен и доброто настроение и тонус на следващия ден са ви сигурни.
• Не бързаме. Оптималният темп на отслабване е 1-2 кг на месец. Не се стремете към рекорди. Малкият резултат се удържа по-лесно.
• Внимателни сме към себе си. Ако настроението се влошава, гладът се засилва, появили са се умора и апатия, значи спазвате прекалено строга диета или сте си назначили прекалени натоварвания. Спрете. Това няма да завърши добре. По-добре направете пауза, стабилизирайте теглото и след това отново минете на диета. Но вече, отчели грешките, избягвайте насилието над себе си. А когато достигнете желания предел, продължете да живеете по новому. Това ще ви защити от натрупване на излишни килограми.


лекар.бг

Няма коментари: