събота, 11 октомври 2008 г.

Скилидка чесън на ден понижава холестерола с 10 процента

Фенолните съединения заедно с тяхната подкатезория флавоноидите, които са най-разпространени, присъстват във всички растения. Тяхното количество варира в зависимост от вида на храната, като особено богати на феноли са червеното вино, ябълковият и портокаловият сок, а също така и бобовите храни и ядките. Различните продукти съдържат различни видове феноли - житните и бобовите култури са богати на флавоноиди, виното - на антоцианити, танини и др., ядките и зехтинът - на танини. Основният флавоноид в лука е кверцетинът, който се среща и в ябълките и чая.

Връзката между приема на флавоноиди и риска от сърдечносъдови заболявания и рак е обратно-пропорционална. Проучвания доказват, че консумацията на по-големи количества лук и ябълки намалява с около 50% нивото на смъртността. Възможният механизъм на протекция върху сърцето се изразява в антиоксидантния ефект и потискането на тромбообразуването. Положителното въздействие върху здравето, което оказва приемането на лук и чесън, е свързано със съдържащите се в тях активни субстанции, водещи до намаляване на триглицеридите, общия и "лошия" холестерол. Консумацията на половин до една скилидка чесън дневно намалява нивата на холестерола с около 10%. Той понижава и кръвното налягане и тромбообразуването. Но използването на чеснов прах не води до такива резултати.

Вече е доказано, че приемът на алкохол в умерени количества намалява риска от сърдечносъдови заболявания. Това важи най-вече за виното, докато концентратите и бирата нямат подобен ефект. Червеното вино е богат източник на феноли, флавоноиди, катехин и ресвератрол. фенолите могат да влияят и върху продукцията на азотен оксид в стената на кръвоносните съдове, което води до релаксирането им, а от там и до повишаване на кръвоснабдяването. Ресвератролът се съдържа основно в гроздето, но също и в ядките. Този полифенол има също така антитромботичен и противовъзпалителен ефект и потиска карциногенезата. Макар че метаболизмът му не е напълно изяснен, смята се, че две чаши червено вино дневно повишат нивото му в кръвта дотолкова, че да се проявят неговите фармакологични ефекти.

Какаото и шоколадът също са богат източник на полифенолни компоненти и имат антиоксидантно действие. 40 мг шоколад съдържат толкова феноли, колкото 140 мл червено вино. Консумацията на шоколад води до намаляване на образуването на свободни радикали и има антитромботична активност.

Плодовете, зеленчуците, ядките и семената са източник на кверцетин.

Мощната антиоксидантна активност на флаваноидите определя и положителната им роля срещу някои видове рак. Например високите дози флавоноиди блокират действието и растежа на раковите клетки в тъканите на белите дробове. Пушачите могат да се предпазят от рак, ако консумират по-големи количества богати на флавоноиди плодове, зеленчуци и чай.

Зехтинът, тип "екстра върджин", е много полезен също в резултат на съдържащите се в него феноли. В сравнение с другите растителни масла той притежава най-мощния антиоксидантен ефект.

В следващ материал ще се спра на здравословното влияние на други два биоактивни елемента, а именно фитоестрогените и ликопена.


медикалбг.ком

Няма коментари: