понеделник, 15 септември 2008 г.

Хронична бъбречна недостатъчност (ХБН) - отговори

Отговорите на д-р Осиченко, специалист в МБАЛ "Токуда"

Пациент съм на доктор Рапонджиева от МБАЛ "Токуда". Преди 1.5г. ми беше открит хроничен глумеролонефрит ИГА чрез биопсия.
Имаше повишен белтък в урината около 0.68 г/литър. Сега белтъкът е около 0.47 г/литър. Всички параметри на кръвта са нормални. Паралелно с това имам ортикария. Правих множество тестове за алергия но всичко е наред. Имате ли наблюдения дали обриви, сърбежи и алергии често съпътстват такива заболявания? Има ли начин да се разбере свързана ли е алергията със заболяването.
Отговор: Има връзка между ИгА гломерулонефрита и имунната система. Лечението на заболяването би следвало да подобри и симптомите на уртикария.

На 23г. Съм и от 16г. боледувам. Правила съм три пъти бъбречна криза като, последната беше през лятото и лечението ми се проведе с антибиотици и гентамицин /инжекции/. Но от тогава досега всеки месец имам един и същи проблем, както забелязвам една две седмици преди и след цикъл имам силни болки ниско долу, урината ми сутрин и вечер е с цвят на тъмна бира и уринирам нещо като пресечено мляко. Ходила съм на гинеколог и ми казват, че всичко е нормално. Въпроса ми към вас е възможно ли е това да се получава от бъбреците, като сега нефролог ми казва че имам песъчинка 3мм.
Отговор: Най-вероятно се касае за гинекологично заболяване. Доводите ми за това са: оплакванията Ви са ежемесечни, свързани са с цикъла Ви, болките Ви са ниско долу, там където се проектират женските гениталии. Цветът на урината до голяма степен зависи от приетата храна и количеството изпити течности. Откритите от нефролога песъчинки обикновено дават други оплаквания. Моят съвет е да осъществите още една консултация с гинеколог. С оглед бъбречните кризи и наличието на песъчинка е уместна консултация и с уролог.

Имам ангио-мио-липоми в двата бьбрека с размери 7-8 мм от 10-ина години.
Какво бих могла да очаквам?
Отговор: Най-честите оплаквания от ангиомиолипомът са: болка в областта на бъбреците и наличие на кръв в урината. Понякога болката може да бъде много силна и да наподобява остра коремна драма. Ето защо, лекарите, които Ви преглеждат по повод такива оплаквания винаги трябва да бъдат осведомявани за наличието на ангиомиолипом. Самият тумор е съставен от мастни клетки, нетипични кръвоносни съдове и мускулни влакна. Оплакванията, както и решението за операция зависи от големината на туморната маса. Ето защо стриктното периодично проследяване е от особена важност. Най-добре е то да се извършва от един и същи лекар.

От 1992г. съм с един бъбрек. 2 операции по повод големи конкременти в легенчето. 2 литотрепсий и съответно паранефрален абцес. Другият бъбрек -хр.пиелонефрит и песъчинки. С него успях да износя близнаци без проблеми. От известно време забелязвам отоци по горните клепачи и ръцете. Понякога когато уринирам е на „порции“.На какво се дължи? 2 пъти годишно пия УРОСТИМ.
Отговор: Състоянието на бъбречната Ви функция като цяло подлежи на уточняване и проследяване от нефролог. Причината за отоците може да е от най-различно естество - бъбреци, сърце, ендокриниум и т.н. На първо време е желателна консултация освен с нефролог и с кардиолог. Лечението, ако е необходимо, трябва да започне само след уточняване на причините.

И двете с моята майка страдаме от пиелонефрит. Тя е на 58г., а аз на 36г.
Моят се изостри през бременността и отшумя след раждането, но сега от време навреме пак се появява.
При нея също се проявява периодично и има някои от характерните признаци, които описвате: артериална хипертония, сърцебиене и отоци.
Въпросите ми са следните: 1.Какво медикаментозно лечение и хранителен режим препоръчвате при пиелонефрит?
2.Колко често следва да се правят медицински прегледи и изследвания?
3. Пиелонефритът има ли наследствен характер?
4. В кой момент и кои са предпоставките пиелонефритът да премине в ХБН?
Отговор: Най-вероятно и при двете с майка Ви се касае за хронифициране на пиелонефрита. Когато пациентите са в ремисия те са в добро общо състояние и изпълняват добре служебните и домашните си задължения.
1. Режимът е напълно свободен. Диетата не налага строги ограничения. В ремисия се препоръчва разнообразна храна, богата на витамини. Течностите трябва да са повече, така, че да осигуряват диуреза над 2 литра за денонощие. При наличие на високо кръвно налягане солта трябва да бъде ограничена до 5 гр. Т.е. към ястията не се добавя сол, консумира се диетичен хляб, несъдържащ сол. Що се отнася до медикаментозното лечение - приложението на антибиотици трябва да става само при доказана бактериална инфекция, след антибиограма, която посочва вида на причинителя и трябва да се предписва от лекар. Останалите предписани медикаменти са според симптомите на всеки конкретен болен в момента.
2. Нямя съществени доказателства пиелонефритът да се унаследява. Това е инфекция, която се причинява от външни фактори - бактерии, вируси, гъбички. Унаследяват се някои предразполагащи фактори: аномалии на пикочните пътища и бъбреците, диабет и др.
3. Хроничният пиелонефрит е една от основните причини, които водят до развитие на хронична бъбречна недостатъчност. Честите рецидиви на бъбречна инфекция са предпоставка за бавното унищожаване на паренхима с последваща ХБН. Ето защо целта на лечението е възможното ликвидиране на инфекциите на пикочните пътища.

От около 5 години имам постоянни тъмни сенки под очите независимо колко спя. Трябва ли да си правя изследвания на бъбреците според вас?
Отговор: Тъмните сенки под очите могат да бъдат симптом на много заболявания и състояния. Бъбречните заболявания, в повечето случаи дават ясно изразени отоци на клепачите рано сутрин, съчетани с високо кръвно налягане, отпадналост, общо неразположение. Хубаво би било, да се направят рутинните изследвания на урината и ако тя покаже някакви отклонения, вниманието да се насочи в тази насока.

Имам кисти на двата бъбрека, които с времето стават по големи. Чувствам болки и вдигам високо кръвно. Какво лечение да провеждам.
Отговор: Кистите, сами по себе си не изискват някакво специално лечение. Подлежат на периодично наблюдение. Но, при наличие на оплаквания каквито Вие описвате, те трябва да бъдат проследявани от специалист. Преценка за оперативна намеса (кистите се ликвидират само по оперативен път) се прави като се отчетат ползата и вредата от оперативната интервенция.

Тъй като имам някои от симптомите, моля да ми отговорите с какви точно изследвания на урината се установява и мога ли да си ги направя без да минавам през личния лекар, т.е. да си заплатя в лабораторията.
Отговор: Най-достъпните първоначални изследвания са: Пълна кръвна картина, урея, креатинин, калий в кръвта, както и изследване на урината - седимент, белтък. Можете да ги направите във всяка лаборатория срещу заплащане. Интерпретацията задължително се извършва от лекар.

Боледувала съм от пиелонефрит в детски години. Преди около 7 години установи, че съм с един уголемен бъбрек, атрофирал и поел цялата функция, освен това с камък. Друг бъбрек нямам. Какво са ми шансовете да забременея? На 35 години съм.
Отговор: Значение има състоянието на бъбречната функция. При добра бъбречна функция, шансовете Ви са като на всички останали хора. Но в проследяването на самата бременност, задължително трябва да участва и лекар нефролог.

Имам подковообразен бъбрек, лявата половина на който не функционира. Поне 2 пъти в месеца по 5 дни пия уросептал - 3 пъти по 1 капсула поради това, че често имам болки в бъбреците.
Моля да ми кажете имат ли отрицателно влияние тези капсули и добре ли е да ги приемам когато усетя болки и видя оттоци по краката си.
Отговор: При наличие на тези симптоми трябва да се обърнете към лекар специалист. Уросептал има разнообразно действие. Не предприемайте самостоятелно каквото и да било лечение.

Бих искала да ми кажете дали хроничен гломерулонефрит е бъбречна недостатъчност и дали се лекува.
Отговор: Хроничният гломерулонефрит не е бъбречна недостатъчност. Това е заболяване, което може да доведе до ХБН. Тъй като е сериозно заболяване, лечението се провежда само от лекар нефролог.

След дълго ходене по изследвания резултатите бяха едни и същи,въпреки многобройните лечения-escherichia coli10/5.За три месеца два пъти лежах в болница,където вторият път трябваше да изтърпя множество подигравки. Първата диагноза от личният ми лекар беше пиелонефрит,а втората хроничен пиелонефрит. След което аз се изплаших и поисках направление за специалист в друг град. Естествено беше ми отказано,с думите "Аз какво съм,да не би да съм обущар?",и ред други грубости. След което ми казаха едва ли не, че аз сама съм си поставила диагнозата. От тогава спрях да се интересувам,но болките продължават. И така в момента не знам има ли ми нещо,или не? Какво е редно да предприема?
Отговор: Escherihia coli е най-честия причинител на инфекции на пикочните пътища при жените. От значение за лечението е възрастта и наличието на други придружаващи заболявания. Тъй като Вие имате продържаващи оплаквания, желателно е да направите посявка на урина в независима лаборатория, а резултатите да бъдат интерпретирани от лекар специалист нефролаг.

Правих си изследвания и ми казаха че левият ми бъбрек задържал течност. Пих антибиотик, но болката в бъбрека ми си е същата - непостоянна, но остра. При студено време имам много остра болка. Когато ходя по нужда ме боли и ходя много често. От какво задържа течност бъбрека ми и как мога да се излекува?
Отговор: Задържането на урина в бъбрека е сериозно усложнение, за което винаги има някаква причина - камък, кръвен съсирек, притискане отвън и т.н. Лечението се осъществява от лекар уролог.

След литотрепсия бъбрекът ми остана силно увеличен,тъй като камъкът беше заседнал в уретера и в „Пирогов“ през 1990г.успяха да го разбият. Имам 110 - не пия лекарства,пия обаче кафе,което е вредно ми казаха. Какво друго да правя?
Отговор: Не зависимо, че нямате оплаквания, добре е бъбрекът да бъде проверяван от лекар уролог.

Искам да попитам,можели да се лекува- хронични-поликистоза,хидронефроза-3степен, тбц.на бъбреците-в ремисия. От направена сцинтиграфия на коремни орг.на 'левия б'.=34%с намалени размери и функционален капацитет.'десен б.'=50%с увеличени размери. Със значителен застой на урина. И поставени Дабълджеи- двустранно преди 3години,/които ги сменят на всеки 3 месеца/. МНОГО МОЛЯ ЗА СЪВЕ,за лечение,защото съм постоянно на лекарства и инжекции,не се търпи вече,имам и субрефилна температура от 7години,която вечер се покачва,и цялото тяло-всичко ме боли,нямам апетит,лесно се изморявам и др.
Отговор: Оплакванията, които описвате са сериозни. Ето защо, те трябва да бъдат анализирани и преценени от лекар нефролог след необходимите изследвания.

Много се притеснявам за съпруга си!Той е роден с 1 бъбрек,който е поел функциите и се е уголемил. Вече е на 36г., но много напълня и явно от това ,вече е постоянно с високо кръвно налягане. Опитва се да смъкне килограми ,но не успява. Много ли е опасно за бъбрека? Дали го натоварва много,и как да го предпази? Как ще разбере,ако бъбрекът се разболее ?
Моля да ме посъветвате и на каква диета да го подложа,за да отслабне,но в същото време и да не натовари единствения си бъбрек.
Отговор: Това, че човекът е с един бъбрек не е от голямо значение. Важна е цялостната бъбречна функция. Анализът и става от специалист-нефролог. Що се отнася до напълняването, добре е да потърсите съвет от диетолог и при нужда от ендокринолог или лекар специалист по метаболитни заболявания. Терапията е комплексна, като лекарите трябва задължително да бъдат осведомени за единствения бъбрек на съпруга Ви, с оглед предписаното лечение да е щадящо за бъбрека.


розали.ком

Няма коментари: