събота, 20 септември 2008 г.

Спортувайте за здраве

Спортът е една от най-ефективните превенции и лечебни техники, които може да използвате срещу най-често срещаните заболявания. Повечето специалисти съветват да се отделя по 30 минути на ден за активно физическо натоварване - от обикновената разходка до интензивните натоварвания. За състояния като артрит, депресия, диабет, сърдечни заболявания и др. физическите упражнения са отлично лекарство.

Артрит
Упражненията могат да помогнат за намаляване на болката и възпалението, за запазване или възстановяване на движенията и гъвкавостта на засегнатите стави. Плуването, ходенето и колоезденето са идеални упражнения за болните от артрит.

Депресия
Ако сте унили и потиснати, не се учудвайте, че на рецептата лекарят ви е предписал физически упражнения.

Изследване, проведено в медицинския университет в Северна Каролина, показва, че спортът е отличен антидепресант. В изследването взели участие 150 души на възраст над 50 години, страдащи от дълбока депресия. Те били разделени в три групи на случаен принцип. Едната група била подложена на лечение с медикаменти, другата - с физически упражнения и спорт, а третата - с комбинация от двете. След четири месеца при всички се получило подобрение. Но шест месеца по-късно лекарите открили, че при хората, които редовно са правили физически упражнения, не се забелязва възвръщане на заболяването.

Диабет
Страдащите от диабет тип 2 имат един и същ проблем: мускулите им не абсорбират глюкозата(захарта,която им дава енергия), от кръвта. В това отношение физическата активност може да помогне. Учени установили, че редовното спортуване активира ген, който кара тялото да произвежда повече протеин, който отвежда глюкозата до мускулите. Това обяснява защо диабетиците, които спортуват редовно, намаляват нуждата си от лекарства и поддържат здрава имунна система.

Упражненията помагат и за преодоляване на сърдечносъдови заболявания, които са рисков фактор за болните от диабет. В комбинация с други здравословни навици, физическите упражнения контролират теглото. Достигането и поддържането на нормално телесно тегло е основно предизвикателство за диабетиците.

Сърдечни болести
Физическата активност предпазва от болести на сърцето много по-добре от каквото и да било друго срудство за борба с тях. Част от превенцията е заздравяването на имунната система. Когато спортувате или правите физически упражнения, тялото ви е способно да преработи хормоните, които повишават пулса и кръвното налягане (високите стойности и на двете са рисков фактор за сърдечните заболя вания). Работата на открито също предпазва сърцето от повишаване производството на серотонин - хормон, който е известен със способността си да влияе на настроението, но и да повишава риска от сърдечни заболявания.

Когато хората с ниски стойности на серотонин преживяват стрес, имунната им система реагира сякаш има нужда от възстановяване.

Това повишава производството на две химически вещества, които създават предпоставки за развитие на атеросклероза и засилват отлагането на шлака в кръвоносните съдове, което може да стане причина за сърдечен удар.

Импотентност
Ново научно изследване показва, че дори минимални физически упражнения могат да помогнат на мъжа да се радва на здравословен сексуален живот. В продължение на девет години учените от университета в Масачузетс изследвали навиците на 593-ма мъже на възраст от 40 до 70 години. Периодично мъжете попълвали тест за сексуалния си живот и за други свои навици, включително сте пента на физическата им активност.

В началото на изследването нито един от мъжете не е съобщил за проблеми с ерекцията. Но в края на експеримента17 % от тях го направили. Резултатите от проучването показват, че мъжете, които изгарят по 200 калории на ден (ходене пеша на 2 км. растояние) по-рядко се оплакват от импотентност отколкото неактивните мъже. Колкото повече упражнения се правят, толкова по-малък е рискът.

Дори мъжете, които са започнали активно да спортуват по време на изследването показват по-нисък риск от проблеми с ерекцията. Вероятната причина е, че физическата активност повишава еластичността и гъвкавостта на кръвоносните съдове, което позволява свободното нахлуване на кръв в пениса. Проучването посочва също, че сексуалната активност подобрява имунната система.

Наднормено тегло
На всички е ясно, че за поддържане на добра фигура се изисква активно спортуване. Но може би не всички знаят, че само с физическите упражнения и спорт може да се свалят повече килограми и да се поддържа тегло в нормални граници. Научно изследване сочи, че мъжете, които спортуват по един час на дей, без да променят хранителните си навици, за три месеца отслабват толкова (приблизително 7.кг.), колкото мъжете, които намаляват дневния прием на калории. Нещо повече, тези, които спортуват, подобряват дейността на сърцето и функциите на кръвоносната система с 16%.

Язвени болести
Специалистите твърдят, че язвите са резултат на стрес, но напоследък стана ясно, че около 80 % от случаите на язва на стомаха и на дванадесетопръстника са резултат от бактериални инфекции. Може да ви прозвучи изненадващо, но физическите упражнения предпазват от образуването на някои язви. Анализът на проведено изследване показва, че извървяването или пробягването на 16 км. седмично намалява риска от язва на дванадесетопръстника с 62%.

Рак
Учените отдавна наблягат на факта, че здравословното хранене може да предотврати развитието на някои видове ракови заболявания. Вече се твърди същото и за физическите упражнения и спорта. Нови изследвания показват, че ракът на гърдата е пряко свързан с физическата активност на жената, тъй като упражненията спомагат за понижаване на нивото на естроген, който атакува тъканите.

Научно изследване доказва, че рискът от развитие на рак на гърдата при жени под 40-годишна възраст, които спортуват по 3,8 часа на седмица, намалява с приблизително 60 %. Друго голямо изследване сочи, че физически активните жени имат най-нисък риск от развитие на рак на яйчниците.

Съществува пряка връзка между физическата активност и рака на дебелото черво. Хората, които работят на открито, по-рядко развиват рак на дебелото черво, в сравнение с тези, които работят седейки в затворени помещения. Учени от Харвард Медикъл Скул установиха, че при хората, които извървяват 16 км. на седмица (равнява се на 30-минутно бързо ходене пет пъти в седмицата), рискът от рак на дебелото черво при тях намалява с 50 %.


лекар.бг

Няма коментари: