понеделник, 22 септември 2008 г.

Законите на здравия сън

В Древен Китай съществувал един хитър и коварен начин за измъчване - лишавали човека от сън. Постепенно той губел ума си, защото било невъзможно да изтърпи това изтезание

Днес според статистически данни 30 на сто от хората се самоподлагат на това мъчение по една или друга причина и се нуждаят от квалифицирана помощ

Какво направи съня ни толкова тревожен? И как да върнем спокойствието си?

СЪНОТВОРНИТЕ ВОДЯТ ДО СЪЩАТА ЗАВИСИМОСТ КАТО НАРКОТИЦИТЕ!
Какво прави човек, за да може най-после да пребори безсънието и да се потопи в прегръдките на Морфей? Тези, които искат да заспят веднага, посягат към приспивателните, въпреки че знаят -безконтролната и безразборна употреба на тези препарати води до още по-тежко безсъние. Освен това зависимостта от сънотворните не се различава от никотиновата или друга наркотична зависимост.

За да не попаднете в такъв затворен кръг, от който няма излизане, организирайте почивката си, като спазвате законите на здравия сън.

Първи закон
Не лягайте да спите с пълен стомах! Старайте се да вечеряте 3-4 часа преди спане. През нощта организмът трябва да си почива, а късният прием на храна заставя всички храносмилателни органи да работят. Изключете от вечерното си меню възбуждащите апетита храни и продуктите, които предизвикват учестено сърцебиене или газообразуване - това са лютивите, пържените и сладките ястия.

Втори закон
Обърнете внимание какви стимулиращи напитки и препарати сте приемали през деня. Вечер не пийте кафе, силен чай или кока-кола. Не яжте шоколад. Съдържащият се в тях кофеин само засилва безсънието. Що се отнася до спиртните напитки, не е изключено да ви накарат да изпитвате чувство на сънливост и да заспите по-лесно. Но това е лъжливо чувство. След четири часа, когато се случи пълно усвояване на изпитото количество алкохол, вие ще се събудите и цялата нощ ще бъде така - ту ще се събуждате, ту ще заспивате и сънят ви ще бъде повърхностен. Някои лекарства за главоболие също съдържат кофеин и имат подобен ефект.

НЕ СЕ СТАРАЙТЕ ДА ЗАСПИТЕ НА ВСЯКА ЦЕНА!

Трети закон
Не се заставяйте да заспите на всяка цена и веднага. Колкото повече се мъчите да заспите, толкова по-малки са шансовете за това. Сънят ще дойде точно когато престанете да го очаквате.

Съществуват няколко правила, които ще ви помогнат да заспите.

• Направете си енергична половинчасова разходка, а след това топла отпускаща баня с 2 супени лъжици хвойнов екстракт. Банята да продължи не повече от 3 минути.

• Послушайте спокойна тиха музика - по ваш вкус, но е желателно да бъде класическа. Тези музикални сюити не само ще се справят с безсънието, но и ще излекуват нервите ви. Ще нормализират и кръвното ви налягане.

• Много полезна е медитацията, опитайте се да я практикувате. Така ще се избавите от обърканите мисли в главата си.

• Не четете и не гледайте телевизор, преди да заспите. Това принуждава мозъка ви да работи.

Четвърти закон
Всеки човек има различна потребност от сън. Някои се наспиват прекрасно само за 6 часа, на други и 9 часа сън са малко. Затова сами трябва да определите своята норма. Ако ставайки от леглото, не се усещате отпочинали, постепенно увеличавайте времето за сън с 15 минути. Правете го дотогава, докато усетите, че ви е достатъчно.

Разбира се, това трябва бъде в рамките на разумното. Ако някой просто го мързи да стане от леглото, той може до безкрай да си добавя по 15 минути. Имайте предвид и друго: с възрастта необходимостта от сън намалява.

НЕ СИ ПОЗВОЛЯВАЙТЕ ПОВЕЧЕ ОТ ПОЛОВИН ЧАС ДНЕВЕН СЪН

Пети закон
Ако сте от малкото щастливци, които успяват да си откраднат време и за следобеден сън, не злоупотребявайте с това. Нека той бъде не по-дълъг от 30-40 минути. Ако удължите дневния си сън, ще нарушите усещанията си за реалност. Когато се събудите, няма да можете да се ориентирате дали е ден, или нощ навън, ще ви боли глава и т.н. А вечерта няма как да заспите нормално.

Шести закон
Специалистите твърдят, че сънят и мускулното отпускане вървят ръка за ръка. Изводът се налага от само себе си: за да заспите и спите безпроблемно, трябва да се отпуснете много добре. Предлагаме ви няколко прости и ефикасни упражнения за тази цел.

• Застанете прави, с крака, разтворени на ширината на раменете. Отпуснете глава на гърдите си. Наклонете се леко напред, така че ръцете свободно да висят надолу по тялото. Затворете очи и произволно се клатете ту на едната, ту на другата страна, докато почувствате, че наистина сте се отпуснали.

• Легнете по гръб, с ръце надолу до тялото. Стегнете китките и ръцете в юмрук, изпънете стъпалата към себе си и достигайки максимално напрежение, останете 1-2 секунди в това положение. След това бавно разтворете ръце и отпуснете стъпалата. Повторете упражнението 7-8 пъти.

БЕЗСЪНИЕТО МОЖЕ ДА СЕ ДЪЛЖИ И НА ТЕЖКИ ЗАБОЛЯВАНИЯ
Ако безсънието продължава да ви мъчи седмици наред, непременно се обърнете към невропатолог. Липсата на сън може да се окаже симптом на заболявания, включително на най-тежки болести.

В такива случаи преди всичко се изследвайте, за да се изключат заболявания като захарен диабет, сърдечни болести, астма, язва. Безсъние може да се наблюдава и при нарушени функции на ендокринните жлези, както и при болести, свързани с обмяната на веществата. И не на последно място: нарушеното храносмилане, артритът, инфекциите и бъбречните болести също могат да доведат до нарушаване на съня.


лекар.бг

Няма коментари: