четвъртък, 18 септември 2008 г.

Витамини и микроелементи през бременността

Фактът, че тези вещества, които постъпват в нашия организъм с храната, са много важни е известен на всеки човек. Витамините и микроелементите ''работят'' като регулатори на най-важните химични процеси в обмяната на веществата. И естествено при бременността тяхната роля става още по-важна. В организма на бъдещата майка ''се строи'' нова ''клетъчна държава'' и един от гарантите за безупречността на този ''строеж'' е именно оптималното постъпване на витамини и микроелементи в организма на бременната жена.


Витамини
Минимална ежедневна потребност на бъдещата майка от витамини:

• витамин А ..................800 мкг
• витамин Д ..................10 мкг
• витамин К ..................65 мкг
• витамин Е ..................10 мг
• витамин С ..................70 мг
• витамин В1.................1,5 мг
• витамин В2.................1,6 мг
• витамин В6.................2,2 мг
• витамин В12...............2,2 мкг
• витамин РР.................17 мг
• фолиева киселина......400 мкг

Добре балансираното, добре разчетено ежедневно меню на бременната жена съдържа достатъчно количество витамини и микроелементи. Затова, в класическите случаи, при наличие на такава диета лекарите не препоръчват допълнително приемане на мултивитаминни препарати. Изключение прави само фолиевата киселина (витамин Вс), която се назначава за всички без значение от характера на тяхното хранене.


Все пак витамини и добавки с микроелементи са необходими при:

• Бременни с близнаци
• Употребяващите алкохол
• Пушачите
• Тези, които имат ограничаващо меню

Във всички случаи, желателно е да се посъветвате със специалист, преди приемането на мултивитаминните препарати !

Иска ми се да кажа няколко думи за фолиевата киселина. Вече споменахме за нейната изключителна роля по време на бременността. Участвайки в процеса на деление на клетките, този витамин обезпечава необходимата скорост на растежа и развитието на плода, особено - на ранните етапи. Ежедневият прием на фолиева киселина силно намалява риска от проблеми в развитието на плода (особено - дефекти на невралната тръба). Този витамин се съдържа в броколите, листовия спанак, зеления пипер, портокалите и грейпфрутите, соята и т.н.). Въпреки богатия на тези продукти режим, бременната жена не винаги може да бъде уверена в достатъчнто постъпване на фолиева киселина в нейния организъм. Затова този витамин се назначава допълнително.

“Фолиевaта киселина е водноразтворим витамин (Витамин B9), който участва като коензим в биосинтеза на аминокиселините и базите на нуклеиновите киселини. Недостигът на фолиева киселина води до нарушения в изграждането и развитието на клетките в човешкия организъм, което причинява дефекти в изграждането на невралната тръба на плода и предизвиква появата на spina bifida. Недостигът на фолиева киселина предизвиква също нарушения в кръвотворния апарат, което клинично се проявява като макроцитна анемия.

Дневната потребност на организма от фолиева киселина е 0,2 милиграма (200 микрограма). При бременност тази потребност се увеличава. Дозата от 0,4 милиграма (400 микрограма) е утвърдена в световната практика като достатъчна дневна доза за компенсиране на увеличените потребности на бременната жена от фолиева киселина.

Във връзка с нормалното протичане на бременността и намаляването на риска от развитие на spina bifida у новороденото се препоръчва приемането на фолиева киселина да започне поне 1 месец преди забременяването и да продължи през първите 3 месеца на бременността. В случай, че бременността не е планирана, започнете приемането на фолиева киселина веднага след установяването й. Тъй като е трудно да предвидите началото на бременността, се препоръчва на всяка жена, която има вероятност да забременее да приема по 0,4 милиграма фолиева киселина дневно.”

Да отбележим още нещо много важно:

Вредна може да бъде не само недостатъчността, но и излишъка на витамини. Най-новите изследвания показаха, че излишъкът на ретинол (една от формите на витамин А) повишава риска от възникване в плода на дефекти в развитието на нервната система, бъбреците, сърцето, половите органи и крайниците. Тази форма на витамина се съдържа в продуктите с животински произход (особено - в печеното) и някои хлебни произведения, а също и в мултивитаминните комплекси с по-стари формули. Рискът се повишава, ако бременната жена ежедневно получава с храната повече от 10 хиляди МЕ (единици за дозировка).

В качеството на източник на безвредните форми на витамин А лекарите препоръчват зеленчуците и плодовете, които имат жълт до оранжев цвят (моркови, сладки картофи, тиква, броколи и др.) В тях се съдържа провитамин А (бета-каротин), необходим на плода и не причиняващ неговото увреждане.

При покупката на мултивитамини, специално предназначени за бременни, уверете се, че в тяхната формула е включен именно бета-каротин, при това дозата му в идеалния случай не е нужно да превишава 5000 МЕ!

Микроелементите

Ежедневната потребност на бременната от основните микроелементи е следната:

• калций ..................1200 мг
• фосфор ..................1200 мг
• магнезий .................320 мг
• желязо ......................30 мг
• цинк .........................15 мг
• йод ........................175 мкг
• селен........................65 мкг

Желязо

Въпросът за необходимостта от ежедневен допълнителен прием на микроелементи се решава заедно с лекаря във всяка конкретна ситуация. Сред микроелементите приоритетно значение има желязото. То активно се изразходва за изработката на червени кръвни телца, които снабдяват плода с кислород. Даже при балансирана диета понякога съществува потребност от дотация със желязо. Обикновено при този случай лекарят се ориентира от резултатите от кръвните изследвания на бременната жена.

Навреме, някои специалисти решават, че отклонението от нормалния аппетит, забелязано понякога при бременните жени, е свързано именно с дефицит на желязо в организма. Приемът на препаратите със желязо понякога може да предизвика запек. Някои желязосъдържащи медикаменти се произвеждат в комплекс с леки слабителни средства.

Калций

Калцият и здравите бебета вървят ръка за ръка !

“Изпий си млякото, изяж си парчето сирене” е едно от напътствията, които бременните жените чуват най-често поколения наред от своите майки и лекари. Този съвет носи важно послание - млякото е основен източник на калций, минерал който познаваме като крайно необходим за костите и зъбите. Ако бременната жена не приема достатъчно калций, бебето “изсмуква” необходимото количество от костите на майка си.

Може би загрижеността ни за калориите ни кара да изключим от менюто си млечните продукти. Каквато и да е причината мнозинството от жените не приемат достатъчно калций за своите кости, да не говорим за развиващите се кости на бебето. Така повечето жени имат недостиг на калций, когато зачеват. Дневното пренатално (предшестващо раждането) количество от витамини/минерали може би не Ви дава достатъчно калций. Повечето от пренатаналните препарати съдържат от 200 до 300 mg. калций – около 1000 mg. по-малко от ежедневното количество необходимо за Вас и Вашето бебе. Така че проверете етикета на Вашия препарат и говорете с Вашия лекар. Трябва да сте сигурна, че поемате достатъчно калций всеки ден чрез естествени храни и източници.

Анализ на 14 научни студии, публикувани в изданието на Американската медицинска асоциация показва, че при жени, които приемат 1500–2000 мг калций всеки ден по време на бременността, е понижен рискът от preeclampsia – основната причина за преждевременно раждане. Калцият спомага за поддържане на нормално кръвно налягане по време на бременността. Не бива да се забрави и друго – че една чаена лъжичка сол на ден може да доведе до намаляване на костната маса с 1,5% годишно, а чаша 150 мл кафе (112 мг кофеин) увеличава калциевите загуби с 10 мг.

Повече от 99% от калция участва в изграждането на минералните структури на скелета и определя тяхната здравина. В случай на нисък прием на калций с храната от костите се освобождава калций, и така се гарантира неговото постоянно ниво в плазмата, което се свързва с регулиращите му функции. Усвояването на калция от храните се регулира от витамин Д и се влияе от калциевия прием с диетата и физиологичното състояние на организма. По-висока е усвояемостта в юношеската възраст и по време на бременност, а с увеличаване на възрастта над 50 години постепенно намалява. Млякото и млечните храни са най-добър източник на високоусвоим калций. Лактозата и казеинфосфопептидите в млякото стимулират неговата усвояемост. Някои други храни - ядки, листни зеленчуци също са източник на калций, но с ниска усвояемостт. Храни, които са богати на оксалати, фитати и мазнини потискат резорбцията.

“Матерна”

Витамини А, Е, С, В -1,2,6,12, Д3, Фолиева киселина, Ниацинамид, Биотин, Пантотенова киселина, Калций, Магнезий, Йод, Желязо, Мед, Цинк, Хром, Манган, Молибден, Селен.


Когато решавате въпроса: ''да пия или да не пия'' витаминни препарати, запомнете - чисто финансовите съображения трябва да играят последната роля.

Бременността - не е събитие, при което трябва да правите икономии.


бг-мамма.ком

Няма коментари: