събота, 20 септември 2008 г.

Откъде да си набавим полезните мазнини и антиоксиданти

Максимално количество от полезните полиненаситени мастни киселини, така наречените омега-3 и омега-6, които са добри антиоксиданти, се съдържа в суровата или солената риба. Но това не означава, че трябва да ядем рибата непременно сурова – приготвена на пара или на грил, тя също съдържа достатъчно количество от тези мазнини. Консумирането на сурова риба е дори опасно. Днешното състояние на екологията е такова, че тя може да съдържа не само полезни вещества, но и голямо количество вредни компоненти, които се унищожават при термична обработка. Напоследък у все повече пациенти се открива паразитното заболяване описторхоз. Това е паразит, който атакува черния ни дроб, като бавно го разрушава, а лечението му е бавно и трудно. Освен това старата огромна риба, хваната в крайбрежната зона, може да съдържа голямо количество живак. Натрупвайки се в организма, той предизвиква умора, вялост, постоянно безсилие.

Макар че рибата е много полезен продукт, тя не е единственият източник на полиненаситените мастни киселини и антиоксиданти. Достатъчно количество омега-3 и омега-6 могат да се получат от орехите, семките и растителните масла. Орехите са богати на антиоксиданти (цинк, селен), освен това учените са открили в тях компоненти, поддържащи здравето на сърдечния мускул. Полезни са всички видове растителни масла: и слънчогледово, и маслинено, и орехово, и тиквено, и други. Макар и калорични, те са необходими на организма за нормалното храносмилане, за участие в строежа на клетъчните мембрани, следователно - това са продукти срещу стареенето. Добре е да редувате различни видове растителни масла в менюто си. Достатъчни са две чаени лъжички масло дневно - това е приблизително 180 ккал. Важно е растителното масло да не се подлага на термична обработка, тъй като под въздействието на топлината то преминава полинаситена форма, която е вредна за здравето, защото притежава канцерогенно действие.

Когато купувате растително масло, внимателно разгледайте етикета: олиото не трябва да бъде рафинирано, а зехтинът е добре да бъде студено пресован. Растителните масла се добавят към готовите блюда - каша, салата, супа. Те са полезни и придават аромат на ястията.


лекар.бг

Няма коментари: