понеделник, 15 септември 2008 г.

1,2,3 хранителни вълшебства

Повечето природни храни са полезни за здравето, но някои от тях съдържат уникални комплекси от биологично активни вещества. Затова са безценен помощник срещу цял куп заболявания, включително срещу най-тежките – инфаркт, инсулт, хипертония, атеросклероза.

Ако се погрижим тези продукти да присъстват редовно и в подходящи количества в ежедневното ни меню, тонусът и енергията ни ще са винаги на върха. Ето и топ 3 на хранителните вълшебства:

Зърнени храни (овесени ядки, царевица, ориз, пълнозърнести изделия и т.н.)
Изключително богати на баластни вещества (растителни влакна), които се съдържат главно в обвивката им. Ето защо специалистите препоръчват да се консумират хляб и други изделия от пълнозърнесто брашно. Те са и богат източник на селен, който има силно антиоксидантно действие и неутрализира вредните свободни радикали.
Зърнените храни потискат всмукването от чревната лигавица на холестерола, приет с храната. Така улесняват елиминирането му от организма и пречат на попадането му в кръвта. Това предпазва от високо кръвно налягане и заболявания на сърдечно-съдовата система.
Едно от най-важните качества на растителните влакна е, че блокират жлъчните киселини, а за тях е установено, че в дебелото черво се превръщат във вещества, способни да предизвикат рак.
Освен това пълнозърнестите храни бързо създават чувство за ситост, стимулират чревната лигавица и предпазват от затлъстяване.
Според диетолозите необходимата дневна доза баластни вещества за възрастните е 30-40 гр., а за децата – по 0,5 гр. на кг. телесно тегло.

Ядки (орехи, бадеми, лешници, фъстъци, кашу и т.н.)
Високо концентрирана натурална храна. Ядките съдържат голямо количество витамин Е, който наред с витамин С е силен антиоксидант. Друг ценен компонент в ядките (особено във фъстъците) е фолиевата киселина, която е необходима за клетъчното делене и за образуването на червените кръвни телца. Повишена нужда от фолиева киселина има при бременност, тъй като тя е важна за правилното развитие на плода.
Ядките са чудесен източник на някои микроелементи, които се срещат по-рядко в другите хранителни продукти. Такива са медта (участва в синтеза на белтъци, защитава сърцето), магнезият (важен е за плътността на костите, помага при депресия и мигрена), манганът (има широк диапазон от функции, действа като антиоксидант), селенът (антиоксидант, намалява риска от ракови заболявания), цинкът (има връзка с имунитета и репродуктивните процеси).
В орехите е открито вещество, което при лабораторни изследвания е проявило способност да намалява растежа на туморите. Във фъстъците е установено наличие на ресвератрол – веществото, което присъства в червеното вино и му придава лечебни свойства. То предотвратява образуването на тромби, пази артериите и намалява риска от рак.

Цитрусови плодове (лимон, портокал, мандарина, грейпфрут и т.н.)
Цитрусовите плодове притежават не само прекрасни вкусови качества, но също профилактични и лечебни свойства. Те съдържат въглехидрати, органични киселини и етерични масла, богати са на минерални вещества – мед, цинк, флуор, магнезий, фосфор, но най-голямото им предимство е изключително високото съдържание на витамин С.
Витамин С има отношение към устойчивостта на капилярните стени, здравината на съединителната тъкан и усвояването на желязото. Предпазва от окисляване витамините А, Е и някои от групата В и по този начин подпомага набавянето им за организма. Има антиоксидантно действие, т.е. участва в неутрализирането на свободните радикали и пази тъканите от увреждане. Поради състава си цитрусовите плодове са ценно средство за профилактика на тежките заболявания, за поддържане на енергийния тонус и за запазване на младостта и работоспособността. Препоръчват се също за предпазване и лечение на инфекциозни болести, затлъстяване, хипертония, атеросклероза и др. Подобен състав и свойства имат също кивито и папаята.

Няма как да не сте забелязали колко енциклопедично дълъг е списъкът от ценни съставки на тези групи храни. Като вметнем и колко безобразно вкусни са, остава само да похапваме от тях здраво, за да сме здрави!


розали.ком

Няма коментари: