събота, 9 август 2008 г.

Профилактика

Няма единствена причина за сърдечносъдовите заболявания.
Дори да сте наследили по-висока предразположеност към сърдечносъдово заболяване, това не означава, че непременно ще се разболеете. Напротив, напълно възможно е да се предпазите, ако предприемете мерки, с които да намалите или елиминирате действието на останалите рискови фактори.

ХРАНИТЕЛЕН РЕЖИМ

Освободете се от лошия холестерол!

  • Яжте по 5 порции плодове или зеленчуци дневно – те помагат в борбата срещу атеросклерозата и действат като антиоксиданти в организма.
  • Консумирайте два пъти седмично риба. Нейната мазнина (особено от скумрия, сардина, сьомга, пъстърва, сардела, риба тон) е добър източник на омега-3 мазнини, които защитават сърцето.
  • Забравете изцяло за животинските мазнини и ги заменете със зехтин или с други растителни мазнини.
  • Яжте пълнозърнест хляб всеки ден.
  • Освободете се от излишните килограми - така ще спомогнете за добрата работа на сърцето и ще успеете да поддържате кръвното си налягане в нормални граници.
  • Ограничете количеството на консумираната сол. Това ще помогне за понижение на кръвното налягане.
  • Диета, включваща 3 или повече порции дневно на пълнозърнести храни, като пълнозърнест хляб, житни и бобови култури (боб, грах), кафяв ориз, може да намали риска от сърдечно заболяване.

ВНИМАВАЙТЕ С АЛКОХОЛА!

  • Алкохолът, поет в големи количества, е предпоставка за наднормено тегло. Консумирането на алкохол в умерени количества (1-2 чаши бира или вино на ден или 50 мл концентрат) обаче ще защити сърцето (особено на мъжете над 40-годишна възраст и на жените след периода на менопауза).


ДВИГАТЕЛНА АКТИВНОСТ
Увеличете физическата активност. Хората, който са физически активни, страдат по-рядко от хронични дегенеративни заболявания – коронарна болест на сърцето (гръдна жаба), високо кръвно налягане, мозъчен инсулт, остеопороза, неинсулинозависим диабет. Редовните физически упражнения подпомагат имунната система и подобряват настроението и самочувствието.

Спортни занимания в продължение на поне 30–40 минути 3 пъти седмично помагат да се достигне желаният резултат за намаляване на артериалното налягане. Изпълняваните упражнения трябва да доставят удоволствие и да не са прекалено сложни. Запомнете - не е необходимо претоварване, а просто натоварване.
Аеробните упражнения задълбочават дишането поради факта, че се натоварват големи мускулни групи. Такива упражнения заздравяват сърцето и правят дейността му по-ефективна. При тях се изразходват повече калории, отколкото при другите физически занимания.

Аеробни активности са бързо ходене, тичане, колоездене, плуване, танцуване, аеробика, тенис, кънки, ски. Спортните натоварвания трябва да се контролират от специалист, особено при хора в зряла възраст, които не са тренирани.

Добре е натоварванията при хора, които дълго време са били обездвижени, да протичат постепенно.
Обездвижването при хора със сърдечносъдови заболявания може да бъде дори опасно. Опасността идва от тромбообразуване в дълбоките вени на долните крайници. Тези тромби могат да се откъснат и да запушат жизненоважни кръвоносни съдове. Всекидневната разходка спомага за елиминирането на тази опасност.

РЕДУЦИРАНЕ НА ТЕГЛОТО
Контролирайте телесното си тегло. За никого не е тайна, че хората с излишно тегло (20% и повече от нормалното) често страдат от хипертония. Нивото на холестерола в тяхната кръв често е повишено.

Нормализирането на теглото може не само да намали артериалното налягане, но и да способства за предотвратяване на опасни заболявания като диабет и атеросклероза. Не бива да се забравя, че не съществува вълшебна диета, при която загубените килограми никога не се връщат. Трябва да контролирате теглото си седем дни през седмицата, 4 седмици в месеца.

КОНТРОЛ НА КРЪВНОТО НАЛЯГАНЕ
Редовното измерване на кръвното налягане е една от главните профилактични мерки, ограничаващи развитието на сърдечносъдовите заболявания. Ранното диагностициране на повишеното артериално налягане дава по-добри резултати при лечение.
Тестове за високо кръвно налягане:

  • използва се надуваема маншета, която се поставя на предмишницата. Ако резултатите покажат високо кръвно налягане, тестът трябва да се извърши отново след няколко дни, за да се потвърдят данните.
  • Единственият начин, по който можете да определите дали кръвното Ви налягане е високо, е да се консултирате с лекар.


КОНТРОЛ НА КРЪВНАТА ЗАХАР
При здрави хора кръвната захар се поддържа в строги граници: 3.6–5.8 ммол/л (65–105 мг/дл), независимо от това в какво състояние се намира организмът. При хора със захарна болест тази система за регулация на кръвната захар е разстроена.

Профилактиката на това заболяване е съчетание с медикаментозна терапия или инсулинотерапия и диета, която пациентът трябва строго да спазва. Нарушеният кръвнозахарен контрол е непосредствен рисков фактор за развитие на сърдечносъдови заболявания.

ОТКАЗ ОТ ВРЕДНИ НАВИЦИ

Защо да се откажем от тях?
Когато пушите, по-голямата част от никотина остава във въздуха, но една пета влиза в белите дробове. Колкото по-силно гори тютюнът, толкова повече никотин влиза в организма. Ето защо колкото по-бързо пушите, толкова повече никотин вдишвате и колкото повече приближавате до фаса, толкова повече се увеличава количеството на вдишвания никотин.


Чистият никотин е много силна отрова. Една капка върху кожата на опитен заек причинява моментален шок. Ако пушите кутия с 20 цигари на ден, Вие вдишвате около 400 мг никотин на седмица. Ако това количество Ви бъде инжектирано наведнъж, то ще Ви убие като куршум.

Веществата, които увреждат кръвоносната система, са основно ВЪГЛЕРОДНИЯТ ОКИС и НИКОТИНЪТ. Въглеродният окис намалява количеството на кислорода в цялата система: в сърцето, в мозъка, в мускулите и т.н. Заедно с никотина въглеродният окис ускорява образуването на артериосклеротични плаки в кръвоносните съдове и така увеличава риска от ИНФАРКТ НА МИОКАРДА и МОЗЪЧЕН ИНСУЛТ.

За да се откажат цигарите е нужна голяма воля, но това е верният избор, защото така ще предпазите сърцето си.
Можете да задоволите никотиновия си глад с голямото разнообразие от никотинови продукти - под формата на дражета или лепенки.

ВНИМАВАЙТЕ С АЛКОХОЛА!
Прекомерната консумация на алкохол няма благоприятно въздействие върху организма; напротив – алкохолът се свързва с възникването на редица заболявания със социално значение: затлъстяване, хипертония, коронарна болест на сърцето, диабет.

Съществува категорична връзка между приема на алкохол, високото кръвно налягане и мозъчния инсулт. Според някои изследвания умереното пиене снижава риска от коронарни инциденти като стенокардия и инфаркт.


протекция.ком

Няма коментари: