четвъртък, 28 август 2008 г.

Грижата за сърцето си има прости правила

45 НА СТО ОТ СМЪРТНИТЕ СЛУЧАИ ПО СВЕТА СА СЛЕДСТВИЕ ОТ ЗАБОЛЯВАНИЯ НА СЪРЦЕТО И СЪДОВЕТЕ. ПО ТОЗИ ПОКАЗАТЕЛ БЪЛГАРИЯ ЗАЕМА ЕДНО ОТ ПЪРВИТЕ МЕСТА В СВЕТА

Един от основните фактори за риск от възникване на сърдечносъдови заболявания е високото ниво на холестерол в кръвта. Холестеролът се произвежда в организма на човека, а също така се приема и чрез хранителните продукти, основно с животинската храна. Различават се две форми на холестерол: “добър” и “лош”.

Ако балансът между лошия и добрия холестерол в организма е нарушен и лошият се е повишил много, той се натрупва по стените на кръвоносните съдове, причинявайки образуването на атеросклеротични плаки. Това е един от основните фактори за риск от възникване на сърдечносъдови заболявания.

Тъй като повишеното ниво на холестерола не може да се почувства, повечето хора разбират за проблема, когато се появят първите симптоми на заболяванията на сърцето и съдовете. Научните изследвания потвърждават факта, че повишено ниво на холестерола имат повече от 50 процента от мъжете и жените над 30 години. Именно затова водещите кардиолози у нас предупреждават, че е нужно да се вземат спешни мерки за намаляване на нивото му.

Преди всичко трябва да се води активен начин на живот, с повече движение, спорт, разходки, не по-малко от 4-5 пъти в седмицата, и здравословно хранене. Определена част от холестерола попада в организма ни с храната, основно чрез мазните продукти, например олиото, колбасите и тлъстото месо. Затова е необходимо да се ограничи употребата на тези продукти и да се включат в менюто риба (трябва да се яде не по-малко от два пъти на седмица), плодове и зеленчуци (не по-малко от 400 г на ден, приблизително 2 големи ябълки на ден). Трябва да се намали употребата на захар и сол. Съществуват и специални продукти, които снижават нивото на холестерола в кръвта.


ИМАТЕ ЛИ ПОВИШЕНО НИВО НА ХОЛЕСТЕРОЛ В КРЪВТА?
За да разберете това, отговорете на няколко въпроса:

1. Вие сте над 35 години.

2. Не ядете всеки ден по 400 г плодове.

3. Ядете риба по-малко от два пъти в седмицата.

4. Не се занимавате със спорт редовно.

5. Ако сте отговорили с “да” поне на един въпрос, рискът от повишаване нивото на холестерола е съвсем реален за вас.



лекар.бг

Няма коментари: