събота, 2 август 2008 г.

Седем крачки към нормално кръвно налягане

Учени доказали, че развитието на хипертонията въобще не зависи от възрастта. Ако се спазват някои правила, кръвното налягане може да се държи под контрол до края на живота

ЯЖТЕ ПО-ЧЕСТО ПЛОДОВЕ И ЗЕЛЕНЧУЦИ
Една от основните причини за хипертонията е „замърсяване", запушване на кръвоносните съдове с продукти от разпада на мазнините. Изследователи от Университета в Чикаго стигнали до извода, че съединителната тъкан, съдържаща се в плодовете и зеленчуците, помага да се запазят чисти и еластични кръвоносните съдове. Ако на ден изяждате по пет ябълки, или три-четири моркова, или 300 г варено или печено зеле, или 300 г фасул, ще имате достатъчно количество съединителна тъкан, която почиства кръвоносните съдове.

ЗАПАСЯВАЙТЕ СЕ С ВИТАМИН С
Този витамин е един от основните елементи за поддържане тонуса на кръвоносните съдове. Изследователи от Тафтския университет стигнали до следния извод: при хора, които употребяват по-малко от 70 г витамин С на ден (толкова се съдържа в един портокал), горната граница на кръвното налягане е по-висока с 11 пункта, а долната - с 6 пункта в сравнение с тези, които приемат повече витамин С. Но веднага трябва да изтъкнем, че той бързо се разрушава при пушене и прием на някои препарати - например ацетилсалицилова киселина, някои антибиотици, както и антидепресанти. Витамин С бързо се изразходва при стресови ситуации и простудни инфекции. Затова е желателно да употребявате не по-малко от 250 мг витамин С на ден. Пак по ваш избор: три портокала, две чушки, или чаша боровинков сок.

НАБЛЯГАЙТЕ НА ПРОДУКТИ С ПОВЕЧЕ КАЛИЙ И ПО-МАЛКО СОЛ
Жизнено необходимият микроелемент калий регулира сърдечната проводимост. От него до голяма степен зависи доколко интензивно ще изтласква кръвта сърцето ни. Изследователи от Темпълския университет открили, че кръвното налягане (и систоличното, и диастоличното) на хора, получаващи по-малко калий, за три месеца се е повишило с 4,5 на сто. Най-добрите източници на калий са пресните домати, доматеният сок, печените картофи, зарзалите, стафидите. В същото време, натрупването на натрий в организма влошава сърдечносъдовата проводимост и води до аритмия.

При това с възрастта нараства чувствителността към сол и натрият започва да се натрупва по-бързо. Проф. Вайнбергер от Центъра за изследване на хипертонията от Индийския университет стига до следния извод: той предполага, че повишаването на кръвно налягане с възрастта е свързано не с генетични причини и възрастова хипертония, а със засилване чувствителността към солта.

Затова, ако навреме ограничите употребата на сол до 10 г на ден, имате шансове до дълбока старост да запазите кръвното си налягане в рамките на 120/80.

ЯЖТЕ ОВЕСЕНА КАША
Само една купичка (с около 30 г овесен булгур) може да понижи кръвното налягане с 5-10 пункта. Това показва едно изследване, проведено в университета „Джон Хопкинс" (САЩ). В него взели участие 300 човека. Тези, които половин година всяка сутрин изяждали по една купичка овесена каша, се справили с колебанията при кръвното си налягане още през първата половина от деня. И то без значение на каква възраст е човек.

Вероятно разтворимите хранителни влакна в овесената каша влияят по такъв невероятен начин на тонуса на кръвоносните съдове.

СЛАГАЙТЕ НА МАСАТА СИ ПО-ЧЕСТО СЬОМГА И СКУМРИЯ
Според друго изследване, проведено в Университета в Синсинати, било доказано, че хора, които в продължение на три месеца приемали по 2000 мг мастни киселини омега-3, значително намалили показателите на кръвното си налягане - горната граница с 6,5 пункта, долната -с 4,5 пункта.

КАЛЦИЯТ УКРЕПВА НЕ САМО ЗЪБИТЕ И КОСТИТЕ
Яжте храни, които съдържат повече калций - той укрепва стените на кръвоносните съдове. Освен това този минерал помага да се борите с повишено кръвно налягане, провокирано от чувствителност към солта. По време на изследване, проведено в Центъра по наука за здравето в Тексаския университет, учените установили, че 800 мг калций на ден понижава кръвното налягане с 20-30 пункта на 20 процента от хората, страдащи от слаба форма на хипертония. Всекидневната норма на калций се съдържа в 200 г извара или 700 мл мляко.

ВЪЗДЪРЖАЙТЕ СЕ ОТ ПИЕНЕТО НА АЛКОХОЛ
Той е мощен фактор при развитието на хипертонията. Някои изследователи дори смятат алкохола за една от най-важните причини за повишено кръвно налягане, въпреки че механизмът му на действие все още не е напълно изяснен. Вероятно това се обяснява със спазмите в кръвоносните съдове -те възникват при употреба на значителна доза алкохол. Изводът е ясен: една чашка водка или коняк, чаша сухо вино, или една бира са напълно достатъчни, за да се предпазите от хипертония.



лекар.бг

Няма коментари: