петък, 29 август 2008 г.

Ако е скочил холестеролът

Знаем, че сега освен кръвното налягане може да се мери и нивото на холестерола.

Холестеролът е много необходим на организма ни. Той влиза в състава на клетъчната обвивка и активно участва в синтеза на хормоните. В същото време хиперхолестероломията е <<прав път>> към развиване на атеросклероза. Това може да се сравни с радиацията, чието действие на практика не се усеща, но върши своята опасна дейност.

Не е достатъчно само да се знае нивото на холестерола в кръвта, а и механизма за транспортирането му в стените на кръвоносните съдове. Холестеролът се движи в кръвта само в състава на така наречените транспортни форми - липопротеидите - сложни комплекси, състоящи се от мазнини и белтъчини. Съществуват няколко разновидности на липопротеидите. Две от тях - с ниска и висока плътност - имат решаващо значение за здравето на нашите кръвоносни съдове. Липопротеидите с висока плътност съдържат антисклерогенно действие, а тези с ниска плътност, обратно - спомагат за натрупването на холестерола по стените на кръвоносните съдове.

СМЕСЕНИТЕ ДИЕТИ СА НАЙ-ДОБРИЯТ ВАРИАНТ

Точна диагноза за състоянието ни може да даде само качественото изследване на общия холестерол. Преди климакса жените поддържат по-добро състояние на сърдечносъдовата си система, отколкото мъжете и съответно no-рядко боледуват от инфаркти и инсулти. Това се обяснява с произвеждането в женския организъм на женските полови хормони - естрогени. С настъпването на климакса, а така също допълнителното вкарване на хормони в организма (например с противозачатъчни средства) може да наруши равновесието. Затова жените след 50-годишна възраст са не по-малко уязвими от мъжете.

Още един важен фактор, потвърден от многобройни изследвания: колкото е по-голямо телесното тегло, толкова по-високо е нивото на холестерола.

Калоричната храна ускорява процеса на проникване на мазнините в кръвоносните съдове. Сами можем да стигнем до извода, че при намалена калоричност на храната, достатъчна за намаляване на тег-лото, се поставя началото и на намаляване нивото на общия холестерол и неговата атеросклерогенна част.

Във всички случаи при достигане на нормално тегло се нормализира и нивото на холестерола.

Полезни са растителните влакна, затова яжте повече ябълки.
Най-добре е да се придържате към смесените диети, съчетавайки животински и растителни мазнини. Червеното вино в малки дози оказва благоприятно въздействие на кръвоносните съдове.

Физическата активност несъмнено помага за нормализиране нивото на холестерола в кръвта.

ХРАНА БЕЗ ХОЛЕСТЕРОЛ

Полезно е да се консумират кокоше месо, телешко сухо месо, печени котлети и най-много 3 яйца на седмица, обезмаслено сирене и кашкавал, извара, по-някога може и сирене със средна масленост, бяла риба, печена риба, всички пресни и замразени зеленчуци, както и плодове. Желателно е хлябът да бъде пълнозърнест.

От менюто напълно се изключват мазно свинско месо, колбаси, патица, гъска, пастет, сметана, гъс-то мляко, мазно сирене и кашкавал, също и мляко с висока масленост.

КАК ДА ОБЛЕКЧИШ СЪСТОЯ НИЕТО СИ ПРИ ЯЗВИ
• Захвърлете цигарите.
• Всеки ден пийте прясно приготвен зелев сок, но не повече от 50 мл, като може да го разреждате наполовина с вода.
• Яжте често и по малко. Храната, която консумирате, трябва да бъде лека и да не дразни лигавицата на стомаха и червата.
• Включете в менюто си ориз, кисело-млечни продукти (йогурт, селско сирене, кисело мляко). В моменти на обостряне можете да се храните с продукти за детско хранене.
• Консумацията на пържени, пушени и лютиви храни е вредна. Избягвайте също чая, кафето, соленото, шоколада, всякакви мазнини от животински произход, също и газираните напитки.
• Червата трябва редовно да се изпразват. Полезни са периодичните клизми или меките разслабителни.
• Неупотребявайте аналгетици, съдържащи аспирин.
• Вредно действие оказват и цитрусовите плодове.
• Печените ябълки са много полезни при язва благодарение на съдържащия се в тях пектин.
• Прилагайте си психологични тренинги, за да релаксирате и се отпуснете.

лекар.бг

Няма коментари: