петък, 8 август 2008 г.

Важни минерали

Калций (Ca)

Съгласно RDA нормата е 800 мг, препоръчван прием 0.6-1.2 гр. дневно. Недостигът често е заради повишената киселинност, недостиг на витамин Д, магнезий или бор, слабоактивна щитовидна жлеза и свръхактивни parathyroids или свръх запасеност на фосфор. Нормалното съотношение на фосфор и калций в кръвта е 10:4. Ако нивото на калций е твърде високо резултатът е калциране- каменни формирования, камъни, артритни депа и мускулно напрежение.

Симптоми за недостиг: крехки, деформирани кости, мускулни спазми, нервност и слабост, раздразнителност, главоболие, депресия. Менструални проблеми: продължителна и болезнена менструация, слабо кръвообращение и меки гърди. Прекалена чувствителност с болки, безсъние, алергии, възпаления, ниско кръвно налягане, разширени вени, хемороиди, подути вени и корем, подутини, бавно зарастващи рани, пиорея, възпаление на венците, проблеми с очите (късогледство).

Източници: бульон от кости, яйчни черупки, доломит, сардина, листни зеленчуци, изделия от козе мляко, сусамени семена, водорасли.

Хром (Cr)

Активен като тривалентен хром; неговата биологична полза се различава много в различните храни. Стремете се към 100 мкг високо био-активен хром, добавя се като фактор за търпимост на глюкозата или хелатен хром.

Симптоми за недостиг: Слаба регулация на кръвната захар (диабет, хипогликемия), нарушен метаболизъм на мазнини/протеини, нетърпимост към алкохола, забавяне на растежа, високо кръвно налягане, артериосклероза, загуба на тегло, умора, проблеми с очите (матова роговица, късогледство, глаукома).

Източници: бирени дрожди, меласа, гъби, морски храни, зърна.


Мед (Cu)

Съгласно RDA от 1.5 до 3 мг, преоръчван прием от 3 до 5 мг ежедневно. Диетичният недостиг се среща рядко. Неорганичната мед от медните канализационни тръби може да доведе до свръх запасеност, но вътрешният недостиг може да е следствие от недостатъчната способност за свързване в клетките.

Симптоми за недостиг: анемия, особено при бебетата, костни смущения, дефектен гръбначен мозък - множествена склероза, пепеляви коси, редки и прави, загуба на къдравина, безплодие, слаба съединителна тъкан, сърдечни проблеми: уголемено сърце, слаба аорта (отверстия, пробиви), аневризъм, разширени вени, херния, рак, левкемия, артрит, възпаления, паразити, слабо активна щитовидна жлеза.

Токсичност: цироза на черния дроб, жълтеница, симптоми за недостиг на цинк.

Източници: черен дроб, хранителни дрожди, ядки и мазни семена.


Йод (I)

Съгласно RDA препоръчваният прием е 150 мкг дневно. Нужен е за хормоните на щитовидната жлеза, които регулират метаболизма.

Симптоми за недостиг: гуша, кретенизъм, умора, наднормено тегло, умствено изоставане, слабост, рак.

Източници: водорасли, морски храни, йодирана сол. повече


Желязо (Fe)

Съгласно RDA 10/15 мг, препоръчваният прием, пак от RDA, е по-малък за възрастните хора. Недостигът причинява анемия, умора. Свръх запасеност в неорганична форма (таблетки, добавен в храна) е способстващ фактор за дегенеративни заболявания, особено артрит.

Източници: водорасли, черен дроб, дрожди, сусамени семена, яйца.


Магнезий (Mg)

Съгласно RDA 350/280 мг, препоръчван прием 500 -1000 мг дневно; активизира много ензими.

Симптоми за недостиг: апатия, обърканост, депресия, дезориентация, халюцинации, раздразнителност, паранойа, слаба памет. Ангина, артериосклероза, високо кръвно налягане, потене и тахикардия (учестен пулс), удари, тромбоза и инфаркти. Конвулсии, спазми, еклампсия, епилепсия, мускулни потрепвания, нечувствителност, нистагъм (бързо несъзнателно въртене на очните ябълки), бучене в ушите, треперене. Физическа и умствена скованост, неподвижност, каменни образования в бъбреците и жлъчката (но не бъбречен отказ), зъбен камък. Алкохолизъм, рак, артрит, диабет, остри инфекции, чревна малабсорбция, цироза на черния дроб, панкреатит (възпаление на панкреаса), проблеми с простата, силна миризма на тялото, свръх активна щитовидна жлеза, остри стомашни болки, предменструално напрежение.

Източници: водорасли, доломит, морски дарове, морски минерали, сокове от треви, зелени листа, ядки, мазни семена, покълнали зърна.


Манган (Mn)

Препоръчителен прием от 5 до 10 мг дневно; терапевтични дози 20-100 мг.

Симптоми за недостиг:
мускулна слабост, миастения гравис, отпуснати клепачи, слаба памет, тъмно-кафяви петна по кожата, диабет, хипогликемия, атеросклероза, шизофрения, епилептични конвулсии, деформирани кости, слузни проблеми, импотенция и/или стерилитет, атаксия (мускулна некоординираност), слабо равновесие, ненормално вътрешно ухо, отмятане на главата.

Източници: сокове от треви, спанак, магданоз, подправки (карамфил, кардамон, джинджифил), ядки, фъстъци, покълнали и ферментирали семена.


Молибден (Mo)

Молибденът е неразделна част от няколко ензима, които участват в окисляването на клетката и метаболизма на въглехидратите. Дневните нужди не са известни. Той е антагонист с меда.

Симптоми за недостиг: рак на хранопровода, гниене на зъбите, импотентност при възрастните мъже, астма, чувствителност към сулфитите, MSM и други серни съединения.

Източници: елда, бобови, ферментирали соеви продукти, черен дроб, ечемик.


Калий (K)

Съгласно RDA 2000 мг, препоръчван прием 3 гр дневно. Недостигът може да е породен от свръх запасеност на натрий (сол), използването на диуретици или надбъбречна слабост.

Симптоми за недостиг: безпокойство, нервозност, умора, диабет, хипогликемия, сърдечно стягане, високо кръвно налягане, проблеми с черния дроб, болка ниско отзад, мускулна слабост, множествена склероза, наднормено тегло, предпазване от удар.

Източници: водорасли, плодове и зеленчуци.


Селен (Se)

Съгласно RDA 70/55 мкг, препоръчван прием 100-200 мкг дневно; терапевтични дози до 500 мкг в органична форма. Действа като антиоксидант заедно с витамин Е. Загубва се при готвенето, много токсичен при свръх дозиране (2000 мкг и повече).

Симптоми за недостиг: умора, рак, чернодробни увреждания, панкреатична фиброза, мускулна дистрофия, слаба имунна система, репродуктивни смущения, катаракта, хемолитична анемия, слабо активна щитовидна жлеза. Недостигът прави вирусите много опасни.

Източници: бъбреци, черен дроб, морски дарове, бирени дрожди, водорасли. повече


Цинк (Zn)

Съгласно RDA 15 мг, препоръчван прием от 20 до 30 мг дневно; терапевтична доза до 300 мг; най-добре да се приема заедно с витамин В6. Диета, която е с ниско съдържание на протеини и с високо на фибри, калций, мазнини и мед може да доведе до неусвояване на цинка. Повишено прием на цинк е необходим за калциеви или магнезиеви добавки, по време на хронични заразни заболявания, възстановяване след болеcт и стрес.

Симптоми за недостиг: Кожа: акне, циреи, зачервяване, язви по краката, паракератоза (мазолеста червена кожа), бавно зарастване на рани, псориазис, големи петна. Коса: чуплива, груба, пърхот, опадване, недостиг на пигмент. Нокти: бели петна и ивици. Очи: кератит (възпалена или увредена роговица), нощна слепота, отделяне на ретината. Загубен вкус и мирис или изменен, язви в устата. Сексуални проблеми: слабо развити мъжки полови органи, уголемена простата, забавено сексуално развитие, забавена менструация и нередовна, безплодие. Забавен растеж, недоразвитост. Миризма на тялото и дъха, повръщане (бременност). Слабо кръвообръщение, студени крайници, слабост, сърдечен инфаркт. Рак, диабет, епилепсия, язви на стомаха и дванадесетопръстника, възпаление на червата (болест на Крон), ставни болки (особено коляното и ханша), цироза на черния дроб/алкохолизъм, токсемия. Умствени проблеми, повишена емоционалност, хиперактивност, разстройства в обучението, аутизъм, шизофрения. Загуба на апетита, анорексия невроза, множествена алергия.

Източници: стриди, херинга и сардина, водорасли, морски дарове, овесено брашно, черен дроб, тиквени семена, покълнали семена.


наноком-бг.ком

Няма коментари: