неделя, 27 юли 2008 г.

Намалете стреса с няколко прости упражнения

Дори да ви изглеждат странни, те наистина действат, твърдят психолози.

Данните от най-новите изследвания потвърждават, че продължителният стрес и свързаните с него хормонални промени увеличават риска не само от психични заболявания, но и от инсулт, заболяванията на стомашно-чревната система, нарушенията в съня, импотентността, бронхиалната астма. Те повишават нивото на “лошия” холестерол, влошават работата на имунната система и ускоряват стареенето.

Хроничният стрес особено при негативно настроените хора повишава риска от инсулинорезистентност, която предшества развитието на захарен диабет от втори тип.

Продължителният стрес влияе отрицателно и на психиката, като влошава паметта и способността за концентрация, създава предпоставки за депресия, тревожност, раздразнение.

“Стресът в много от случаите може да бъде победен с вродените защитни механизми, тъй като от гледна точка на физиологията отпускането е обратната страна на напрежението”, смятат специалисти от Университетската болница в Бостън, щата Масачузетс, цитирани от Би Би Си.

Пълното отпускане се характеризира с:
• намаляване на интензивността на обмяната на веществата и артериалното налягане,
• забавяне на дишането и сърцебиенето,
• отпускане на мускулите.

Това може да се постигне по различни начини, като учените препоръчват да се прилага следния метод:

- Изберете си определена дума, звук, кратка фраза или молитва, натоварена с положително усещане.
- Седнете удобно и затворете очи – най-добре на тихо място.
- Постарайте се постепенно да отпуснете всички мускули на тялото, като започнете с краката и завършите с шията.
- Дишайте спокойно и естествено. При всяко издишване повтаряйте избраната дума или фраза.
- Постарайте се да постигнете състояние на пълна пасивност. Ако в съзнанието ви възникнат някакви мисли, опитайте се да ги пропъдите и отново си повтаряйте избраната дума/фраза.
- Упражнявайте това по 10-20 минути дневно.
- След приключването на упражнението, останете в състояние на покой поне още минута. Позволете на мислите постепенно да се върнат в съзнанието ви.
- Изпълнявайте упражнението веднъж или два пъти дневно – за предпочитане преди закуска или вечеря.


здраве.бг

Няма коментари: