сряда, 30 юли 2008 г.

Открийте навреме високото кръвно

Терминът болестно състояние не е случаен, тъй като само по себе си повишеното кръвно налягане е симптом, който може да съпътства различни заболявания, но може да се проявява и самостоятелно, без да е обусловен от друг болестен процес. Този тип артериална хипертония е по-разпространен и се нарича есенциална артериална хипертония.

Според най-новите проучвания от повишено кръвно налягане страда средно 1 от всеки 4 души от зрялото население. С нарастване на възрастта заболяването става все по-разпространено, докато в по-млада възраст и при подрастващите то е значително по-рядко. Обезпокоителен е обаче фактът, че напоследък статистиката отчита съществена тенденция към нарастване на болестта в по-млада възраст.

Повишеното кръвно налягане е един от основните рискови фактори за развитието на сериозни сърдечносъдови заболявания, които днес са една от основните причини за болестност и смъртност. Нерядко болестта е наричана "тихият убиец", тъй като може да съществува години наред, без да са налице симптоми и без страдащият да знае за нея, докато не се появят сериозни, дори животозастрашаващи усложнения

За щастие съвременната медицина успешно се справя с проблема "повишено кръвно налягане" - то се установява чрез достъпни и лесни методи и може да бъде нормализирано трайно чрез различни мерки и ефикасни медикаменти. За най-добри препоръчителни стойности доскоро се считаха 120/ 80. Напоследък, особено според проучвания- та на американската кардиологична асоциация, се установява, че трайното поддържане на стойности над 115/75 вече започва да повишава риска от развитие с напредване па възрастта на сериозни сърдечносъдови усложнения вследствие

артериална хипертония

Причините за развитието на есенциална хипертония не са точно изяснени, но са установени някои рискови фактори. При наличието им се очаква с голяма вероятност появата на артериална хипертония. Това са напредване на възрастта, мъжки пол, затлъстяване и наднормено тегло, прием на сол. Намалената консумация на калий също е от значение. Той е елемент, който има основна роля при баланса на количеството на натрий в клетките на организма. При намален прием или намалена задръжка на калий в клетките се натрупва повече натрий и това води до задържане на повече течност и повишаване на кръвното налягане. При хора с ниска двигателна активност нараства рискът от наднормено тегло. Освен това често сърдечната честота в покой е по-висока от физически тренираните и това води до по-голям сърдечен дебит и повишено артериално налягане в покой.

Повишеното ниво на холестерол

и мастни киселини благоприятства отлагането па тези вещества върху стените на артериалните съдове, което нрави стените нееластични, резистентни на натиск и води до повишаване на кръвното налягане.

Силният психо емоционален стрес може да доведе до драматично повишение на артериалното налягане.

Много от страдащите от високо кръвно обикновено дълго време нямат никакви или поне несъществени симптоми и признаци на това състояние. Мнозина смятат, че повишението на кръвното налягане се проявява с главоболие, свето - въртеж, шум в ушите, гадене или кървене от носа. Тези симптоми обаче могат да съпътстват и други заболявания, а в началните стадии на артериалната хипертония по-често липсват. Силното главоболие,

световъртежът и кървенето

от носа са по-характерни за по-тежките степени на артериална хипертония.

Други прояви на повишено кръвно налягане могат да бъдат немотивирана напрегнатост, повишено изпотяване, отпадналост, мускулни спазми, често уриниране, сърцебиене и "прескачане" на сърцето.

Ако откриете тези симптоми навреме, вие сте на крачка от спасението.

4 СЪВЕТА ЗА БОРБА С ВИСОКОТО КРЪВНО

Докато сме здрави и млади, не обръщаме много внимание на това. Но с възрастта проблемите се увеличават. А едно от най-разпространените заболявания е артериалната хипертония, проблемите с високо кръвно налягане и със сърдечната дейност.

Как с малки промени в нашия начин на живот можем да работим по отношение на профилактика и контрол на артериалната хипертония? Специалистите са единодушни, че следва да предприемем няколко сериозни стъпки:

*редукция на теглото - класика, ако килограмите ни са в норма, има по-голяма вероятност да сме по-добре здравословно като цяло;

*повишена физическа активност да, умереното спортуване е полезно във всяка възраст, не бива да оставаме обездвижени;

*умерена консумация на алкохол, сол, животински мазнини, холестерол;

*адекватен прием с храната на калий (бобови храни, кайсии, кестени, банани), калций (млечни продукти), магнезий (сирене тофу, слънчогледовото и сусамовото семе);

*прекратяване на тютюнопушенето - задължително.


чудеса.нет

Няма коментари: